Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Havregrynsgröt med parmesan, svamp och picklad rödlök

Ni vet hur man kan vara så himla inrutad i ett möster eller i en rutin att man ibland glömmer att det finns andra sätt att göra saker på än man brukar? Så tror jag det är för många när det kommer till havregrynsgröt. Jag tror att 98 procent av Sveriges havregrynsgrötsätande befolkning äter sin gröt på morgonen. Och då kanske gärna med lite frön och nötter inblandade. Kanske toppat med några bär eller någon frukt. Och varför inte med lite honung eller jordnöttsmör, och så mjölk till det. Har jag rätt? Är det du? Well, jag dömer dig inte, för även jag själv älskar min havregrynsgröt precis på det där viset. 
 
Men det finns ju andra sätt att förgylla dessa fantastiska gryn på. Man kan göra den mindre söt och mer lämpad till middag bara genom att ändra smaksättningen lite. Något som jag inte minst blev uppmärksam på då jag två gånger i julas besökte Grød i Köpenhamn. Där serveras det gröt på olika vis vare sig det är till frukost, lunch, mellanmål och middag. Ett helt fantastiskt koncept som jag önskar jag hade kommit på själv. Nästa gång ni är i Köpenhamn så tycker jag ni ska göra ett besök, de har tre butiker runt om i stan.
 
Skulle ni nu befinna er cirka 1 miljon kilometer därifrån, vilket jag gör (give or take), så kan ni istället följa mitt recept här nedan och lösa gröten på hemmaplan. Det är bannemig inte dåligt det heller! Se mitt recept bara som en vägledning, självklart kan ni blanda ner precis vad ni tycker bäst om i er gröt.
 
 
Havregrynsgröt med parmesan, svamp och picklad rödlök
(1 port)
1 dl havregryn
1 dl kokosmjölk
1 dl vatten
1 tsk köttbuljong i pulver (alt ½ tärning)
1 nypa salt
 
1 liten vårlök
1 näve Pioppinosvamp (eller champinjoner)
½ msk olivolja
1 vitlöksklyfta
Citroncest, salt & peppar
 
2 soltorkade tomater
½ dl riven parmesanost
1 näve persilja
Picklad rödlökCashewnötter
 
1.
Stek svamp och skivad vårlök i olivolja i en panna tillsammans med en hel krossad vitlöksklyfta, citroncest, salt och peppar. 
 
2.
Blanda havregryn, kokosmjölk, vatten, buljong och salt i en kastrull. Låt koka upp på medelhög värme. Rör om lite då och då tills gröten går ihop och blir krämig. Blanda ner grovhackade tomater, riven parmesan och grovhackad persilja. Rör om.
 
3.
Häll upp i skål. Toppa med den stekta svampen och vårlöken. Addera picklad rödlök och cashewnötter.
 
Pronto! Buon appetito!

Kommentarer
Postat av: anneli

Det lät jätte spännande och samtidigt jätte läskigt att äta den sådär :)

Svar: Haha, det är inte alls läskigt! Tänk bara på det som en annan form av risotto (risotto är ju faktiskt också en gröt om man tänker på det...). :)
Louise Laurenius

2016-01-30 @ 11:11:21
URL: http://annelibloms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0