Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kryddigt pocherat päron med grekisk yoghurt och 5-minuters granola

Ibland kan jag bli så exalterad över en receptidé att jag har svårt att sova. Det är sant. Problemet med att hela tiden gå och tänka på mat är att du inte kan laga allt på en gång, utan måste portionera ut recepten på frukost, lunch och middag på olika dagar. Det gör att när jag känner mig inspirerad och har massa idéer så längtar jag till nästa måltid redan innan jag ätit upp den jag har framför mig. Livet som foodie.
 
Idén till den här frukosten kom till mig igår när jag såg ett ensamt päron ligga i kylen och väntade på att bli uppätet. Grejen med päron är att de kan vara rätt svårsmälta om de är för hårda, så lösningen jag kom på var att pochera det. Nu är ju pocherat päron ingen nyhet direkt, men jag tror dock att det är vanligare att äta till efterrätt (med chokladsås) än till frukost. Man brukar då pochera päronet i en sockerlag, men eftersom jag inte ville starta dagen med en sockerchock så valde jag att pochera mitt frukostpäron i te och massa kryddor istället. Supersmarrigt.
 
Jag serverade det med grekisk yoghurt och min 5-minuters granola som är sååå lätt och snabb och god. Testa själva ska ni få se!
 
 
Kryddigt pocherat päron med grekisk yoghurt och 5-minuters granola
(1 port)
1 päron
1 tepåse (gärna chai)
½ vaniljstång
1 bit ingefära
1 kanelstång
3-4 bitar citroncest
Vatten
 
½ dl havregryn
2 msk kokosflingor
1 tsk kokosolja
1 tsk honung
1-2 msk helt bovete
5-6 hasselnötter
Ev. torkad frukt.
Salt
 
Grekisk yoghurt
Granatäppelkärnor
 
1.
Häll vatten i en kastrull (så pass mycket att det kommer täcka päronet). Tillsätt tepåsen, vaniljstången (skårad), ingefäran (skalad och delad), kanelstången och några bitar citroncest. Låt koka upp.
 
2. 
Skala päronet. Dela det på hälften. Lägg ner i kastrullen och låt sjuda ca 10 minuter (eller tills det blivit mjukare men fortfarande har lite tuggmotstånd).
 
3.
Värm upp en torr stekpanna och rosta havregryn och kokos till kokosen fått en gyllene yta. Tillsätt kokosolja och honung, rör runt så att det inte bräns. Stäng av värmen och tillsätt hasselnötter, torkad frukt och salt.
 
4.
Häll upp grekisk yoghurt i en skål, toppa med päronet, granolan och granatäppelkärnor. Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0