Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekta, salta kronärtskockor med citron, parmesan och granatäpple

Heeej! Gott nytt år är väl en passande start även om det varit 2016 i drygt en vecka nu. Jag vet att jag varit borta från bloggen längre än så, men det blir lätt så under högtider och semestrar. Hemma i Skåne har jag 1) dragit fördel av att andra lagar mat 2) ätit fil och mammas knäckebröd till många luncher och middagar, för jag ä l s k a r fil och mammas knäckebröd och ville bannemig njuta av det när jag hade möjlighet. Så ja, där ser ni - inte mycket att uppdatera bloggen med.
 
Men nu är jag tillbaka i Milano. Och det är nytt år. Ny start och allt vad det innebär. Jag har inte satt något crazy nyhetslöfte om att äta bättre eller tappa massa kilon, mitt nyhetslöfte är att försöka resa mer utanför Italien. Men att utöka luncherna från fil till lite mer variation skadar ju inte oavsett vad. Så idag när jag var på marknaden handlade jag med mig kronärtskockor, avokado, citron, ingefära och granatäpple. Bland annat. Och dagens lunch blev sedermera en av mina favoriter när det kommer till kronärtskockor. Jag äter det precis som nedan, som en vegetarisk lätt lunch, men det går lika bra att ha som tillbehör till valfri köttbit.
 
 
Stekta, salta kronärtskockor med citron, parmesan och granatäpple
3-4 kronärtskockor
½ citron, skalet
1-2 msk granatäppelkärnor
5-8 mandlar
Parmesan
Salt/peppar
1-2 msk olivolja
 
1.
Skala bort det yttersta och grova skalet från kronärtskockorna. Dela dem på mitten och skiva dem sedan så tunt du kan. 
 
2.
Värm upp olivoljan i en stekpanna. Stek kronärtskockorna mjuka (låt det ta sin tid - det är inte gott att äta hårda kronärtskockor) tillsammans med citroncest och salt/peppar.
 
3.
Häll upp på tallrik. Toppa med granatäppelkärnor, grovhackad mandel och flagad parmesan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0