Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria quinoaburgare med spenat, fetaost och majs

Igår kokade jag nästan hela mitt paket med quinoa. Okej, det var inte fullt, mer halvfullt. Men ändå. Det är alltid bra att koka extra quinoa när man ändå håller på - för då går det så mycket snabbare att svänga ihop en måltid. En av mina favoriträtter såhär på sommaren är en kall quinoasallad - den mättar precis lagom i hettan. Men du kan använda quinoa till så mycket mer än som ingrediens i en sallad...
 
Denna gången valde jag att banda den kalla quinoan med spenat, fetaost och majs. Ett ägg och lite fiberhusk. Och så formade jag små biffar av smeten. De blev supergoda och krispiga i ugnen. Man kan säkert steka dessa i stekpanna eller på grillen om man vill (på egen risk), men i ugnen krävs ingen ytterligare olja - och dessutom sköter de sig mer eller mindre av sig själv. 
 
Denna gång valde jag att servera dem enkelt, med en yoghurtsås och en tomatsallad. Men om det vankas hamburgarkväll och du, eller någon du känner, vill äta vegetariskt, då skulle jag säga att dessa passar utmärkt som alternativ till en vanlig burgare.
 
 
Glutenfria quinoaburgare med spenat, fetaost och majs
(5-6 stycken)
2 dl kokt quinoa
80 g babyspenat
80 g fetaost
1 dl majs
1 ägg
1 msk fiberhusk
Salt/peppar/paprikapulver
 
1.
Koka quinoa enligt förpackningen. Tillsätt gärna en buljongtärning, så blir det extra god smak. Låt quinoan svalna av (du kan göra detta dagen innan).
 
2.
Hacka spenaten. Blanda sedan quinoa, spenat, smulad fetaost, majs, ägg och fiberhusk i en bunke. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver. Låt stå i kylen i 30 minuter för att svälla litegrann.
 
3.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
4.
Forma smeten till 5-6 burgare och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Baka i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Vänd sedan försiktigt på burgarna och sätt tillbaka plåten ytterligare 10 minuter.
 
5.
Servera med t.ex. med spenat, tomater och din favoritsås (om du inte har någon favoritsås, så är ett tips att blanda yoghurt, chilisås, honung, salt, peppar och lite soja. Släng ner lite färsk persilja också om du vill. Sås, klar).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0