Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Peach Melba Crêpes till frukost

"Peach Melba är en klassisk dessert, skapad 1892 eller 1893 av den franske kocken Auguste Escoffier på Savoy Hotel i London, till den australiensiska sopranen Nellie Melbas ära. Den består av persika och hallonsås på vaniljglass."
 
Där har ni ursprunget till denna världskända dessert, som i Sverige kanske inte är riktigt lika populär - jag har åtminstone inte sett den på många menyer genom mina dagar, men jag kanske har fel. Imorse sa min mage till mig att jag skulle göra en frukostversion av denna dessert, och eftersom jag älskar att omvandla desserter till frukostar så lyssnade jag. Man ska alltid lyssna till magkänslan. Det slutade med att jag använde upp resterna av mina glutenfria crêpes som jag gjorde häromdagen. Toppade dem med lite yoghurt (istället för glass), persika och en väldigt snabbmixad hallonsås. Lite mynta och bovete för extra piff. Bra frukost ändå.
 
 
Peach Melba Crêpes
(1 portion)
Receptet på mina glutenfria crêpes hittar ni här
½ dl kokosyoghurt 
1 persika
20 hallon
5 myntablad
1 msk bovetekärnor
 
1.
Gör crêpes. Bäst är ju att ha rester kvar i kylen, så slipper du steka pannkakor på morgonen.
 
2.
Lägg i en djup tallrik. Häll på yoghurt.
 
3.
Skiva persikan tunt. Lägg på yoghurten.
 
4.
Mixa hallonen i en mixer till en sås. Är hallonen för sura, så tillsätt eventuellt lite honung. Häll på persikan.
 
5.
Toppa med finhackad mynta och bovetekärnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0