Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Matvideo: sockerfri körsbärssylt med chiafrön

Vad äter ni till frukost idag? Om ni inte redan har ätit upp söndagsfrukosten, så kommer här ett tips i form av min senaste video för Chef in Camicia.
 
Sylt är oftast full av socker, men inte min version. Den är gjord av bara tre ingredienser: körsbär, honung och chiafrön. Inget raffinerat socker så långt ögat kan nå. Det är så bra med chiafrön, för de gör att vätskan blir mer geléig när den svalnar, vilket gör att syltsockret inte behövs. Hela receptet på chiasylten hittar ni skriftligt här. Och självklart kan ni byta ut körsbären mot precis vilken frukt eller vilka bär ni vill!
 
I videon serverar jag sylten med en blandning av mascarpone och kokosmjölk, samt granola (ja, jag vet att det står hasselnöter i videon, men det ser vi alla att det inte är... med det sagt, tror jag inte alls att det skulle vara fel att servera med hasselnötter - ni gör precis som ni själv vill). Chiasylten passar också utmärt till gröt, t.ex. den här bakade, eller varför inte på sommartårtan eller inrullad i pannkakorna?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0