Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Tofubowl med kalla risnudlar, jordnötssås och krämig avokado

Värmen i Milano är ihärdig, och min önskan om att endast äta kall mat består. Därför gjorde jag idag en #tofubowl till lunch. Det passade utmärkt, för tofun hade jag stekt igår, så den var redan kall i kylen. Och risnudlarna sköljde jag i kallt vatten när de var klara - inga konstigheter. Så egentligen är det här bara en kall nudelsallad. Kalla den, vad ni kalla den vill, huvudsaken är att ni testar. Jordnötssåsen är så sjukt god till det här. Hade jag haft något kvar av min vietnamesiska fiskolja som jag köpte i Mũi Né så hade jag använt den istället för vitvinsvinäger, men denna gång fick vinägern stå för syran...
 
Det bästa av allt?
Well, förrutom smaken så är det att rätten är både glutenfri och vegansk! Heja!
 
 
Tofubowl med kalla risnudlar, jordnötssås och krämig avokado
(1 portion)
80 g risnudlar
5 dl vatten + 1 tsk salt
50 g tofu
Salt/peppar/paprikapulver
1 msk olivolja
1 tsk (glutenfri) soja
 
2 msk jordnötssmör, osockrat
1 tsk sesamolja
1 tsk (glutenfri) soja
½ tsk vitvinsvinäger
1-2 msk olivolja
Salt/peppar
 
Persilja
½ avokado
3 soltorkade tomater
Sesamfrön
 
1.
Lägg risnudlarna i en bunka. Koka upp vatten och salt. Slå vattnet över nudlarna och låt stå i 6-8 minuter, tills de är al dente. Skölj av i kallt vatten i en sil. Lägg tillbaka i bunken.
 
2.
Krydda tofun rikligt med salt, peppar och paprikapulver. Dela den i tärningar. Stek i olivolja, ca 5 minuter. Avsluta med att hälla i sojan i pannan och låt den karamelliseras/avdunstra.
 
3.
Blanda alla ingredienser till jordnötssåsen i en skål. Slå sedan den över risnudlarna och blanda väl så att alla nudlar täcks.
 
4.
Hacka valfri mängd persilja och vänd ner i risnudlarna. Skiva avokadon. Vill du göra en blomma så visar jag hur man gör här.
 
5.
Lägg upp risnudlar i en skål. Toppa med tofu, soltorkade tomater, avokado och sesamfrön.
 
Buon appetito!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0