Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Omelettpannkaka med avokadohummus, keso och zucchini

Påsken är inte över riktigt än, så jag hinner precis klämma in ett ägg-recept innan det är för sent. Jag har haft en nästan för bra påsk, så jag har helt enkelt inte haft tid att uppdatera bloggen, men jag tror ni har överlevt påsken ändå, eller hur? Det finns ju en massa matinspiration från alla möjilga håll. Själv bestod min påskmat av både get och lamm - men det stod inte jag för, utan några vänner som bjöd in till påsklunch på landet utanför Milano. Supersmarrigt. 
 
Denna äggrätt kallar jag för omelettpannkaka - för den är tunn som en vanlig svensk pannkaka, men innehåller endast ett ägg och lite vatten - precis som en omelett. Det bästa av två världar. Glutenfri och full av möjligheter. Sådant älskar jag. Denna gång fyllde jag den med en avokadohummus, keso, zucchini och ruccola. Men man skulle enkelt också kunna göra en sötare version och exempelvis fylla den med keso, banan och jordnötssmör - låter inte det som den perfekta frukosten så säg? Kanske får bli det imorgon...
 
 
Omelettpannkaka
(2 stycken - 1 portion)
2 ägg
2 msk vatten
Salt
1 msk smör
 
1.
Knäck ett av äggen i en skål och blanda med 1 msk vatten. Salta.
 
2.
Värm en panna över medelhög värme. Släng i hälften av smöret och låt det smälta.
 
3.
Häll i ägget och rör stekpannan i en cirkel så att ägget täcker hela botten - det är lite ägg för en stor stekpanna, men det är liksom det som gör den så tunn. Låt steka cirka 2 minuter, vänd sedan stekpannan upp och ner på en tallrik eller skärbräda. Klart!
 
4.
Servera med sådant som du tycker är gott, exempelvis keso, sallad och avokado. Min avokadohummus gjorde jag bara genom att mixa kikärtor med avokado, citronskal- och saft, olivolja, sesamolja, salt och peppar. Smaka av själv hur du vill ha den. 
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0