Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Tonfisktartar med hasselback-zucchini och avokado- & spenatsås

Börjar ni tröttna på mina recept med rå tonfisk? Synd i så fall, för de kommer nog fortsätta att dyka upp här med jämna mellanrum. Älskar nämligen att äta tonfisktartar - jag tycker att tonfisken smakar mer om den är rå. Men det krävs såklart att du har fått tag på en riktigt färsk, fin bit tonfisk, annars kan det lika gärna vara! Och nu är det så att jag ibland har turen att komma till marknaden och hitta den perfekta tonfiskfilén på offerta. Och den hamnar till slut här på bloggen, som ni ser...
 
Något annat jag brukar köpa på marknaden är zucchini, något av en nationalgrönsak i Italien om ni frågar mig. Jag brukar oftast äta zucchinin rå i sallader, eller så göra jag zucchininudlar, zoodles, av den och äter med någon god sås. Men denna gången ville jag göra något nytt, så jag bestämde mig för att omvandla vår vanligt förekommande hasselbackpotatis till en hasselbackzucchini. Fungerade utmärkt! Jättegott blev det till och med. 
 
Så här får ni huvudrätt som är en blandning av både kallt och varmt. Lite schizofren. Men jag tycker om när det är en blandning av allt på tallriken, hoppas ni gör det också!
 
 
Tonfisktartar med hasselback-zucchini och avokado- & spenatsås
(1 port)
125 g tonfisk
1 zucchini
1 tsk olivolja
2 msk parmesanost, riven
20 g fetaost
½ avokado
1 näve bladspenat
1 tsk soja
¼ lime
1 msk gräslök, hackad
Salt och peppar
Persilja
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
2.
Skölj zucchinin och lägg den på en skärbärda mellan två (exempelvis) träslevar - dessa gör att du inte kommer att skära igenom hela zucchinin och därmed undvika att sabba hasselbackformen. Skiva zucchinin med cirka en halv centimeters mellanrum. Lägg på en blåt och gnid in med olivolja. Stoppa in riven parmesan mellan varje veck. Toppa med smulad fetaost. Salta och peppra. 
 
3.
Sätt in i ugnen cirka 25-30 minuter.
 
4.
Dela under tiden tonfisken i tärningar, eller finhacka den - bestäm helt enkelt skälv vilken textur du vill ha på din tartar. Salta och peppra och ställ in i kylen tills det är dags för servering.
 
5.
Mixa ihop avokado, spenat, soja och lime till en grön sås. Smaka av med hackad gräslök och salt och peppar. 
 
6.
Servera tonfisktartaren med hasseback-zucchinin och avokadosåsen. Dekorera med bladpersilja. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0