Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glaserade sardiner med morots- och quinoasallad

Alltså. Jag var nära att få andra gradens brännskador när jag gjorde detta recept häromdagen. Det är ju inte receptets fel - utan min egen klantighet - så döm inte ut det här receptet bara för det. Saken är att glazen som täcker sardinerna består av rätt mycket socker (sirap, socker, honung), och ni vet hur varmt socker blir när det kokar va? Med det i tanken så ska man inte laga mat i bara underkläderna, för om man skulle råka tappa en sked med varm glaze på maken, då bränner det till rätt mycket. Just sayin'... Som "tur" är har jag lyckats skaffa mig brännskador tidigare i livet (läs: jag satte en gryta med nypoppade popcorn på låret...aj), så jag hade redan krämer hemma. Ingen fara på taket alltså. Men tipset är: var försiktig. 
 
Det här är en jättebra idé på hur du pimpar en burk inlagda sardiner!
 
Glaserade sardiner med morots- och quinoasallad
(1 port)
1 burk sardiner
1 portion kokt quinoa
1 morot
1 liten näve färsk persilja
1 tsk sesamfrön
 
½ dl vatten
½ dl vitvinsvinäger
2 msk sirap
2 msk strösocker
1 msk honung
1 msk paprikapulver
1 msk soja
2 tsk maizena
Salt/peppar
 
1.
Öppna sardinburken, häll av oljan. Ta försiktigt upp sardinerna (de faller lätt sönder) och öppna dem på hälften. Ta bort ryggraden och lägg dem med skinnsidan nedåt.
 
2.
Blanda alla ingredienser till glazen, utom maizena, i en kastrull. Låt koka upp och reducera till hälften. Sänk sedan värmen och blanda ner maizenan. Rör om så att det tjocknar. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Pensla galzen på sardinfiléerna.
 
4.
Hacka moroten grovt och blanda med kokt quinoa (jag kokar alltid min quinoa i grönsaksbuljong för extra smak).
 
5.
Lägg upp quinoa i en skål. Toppa med sardinerna, och sist persilja och sesamfrön.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0