Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Min auditionrätt till Sveriges Mästerkock 2016

Bättre sent än aldrig! Det är nu cirka fyra månader sedan jag gjorde TV-debut i Sveriges Mästerkock, och ytterligare cirka fyra månader sedan programet spelades in och jag var på audition i Helsingborg. Sedan den där dagen för åtta månader sedan har jag inte lagat min auditionrätt, men för några dagar sedan när jag hängde med mina bästisar på hemmaplan, tyckte de att det bannemig var dags att jag bjöd dem på rätten som tog mig vidare i tävlingen. Och ja, det hade de ju verkligen rätt i. Så två dagar senare bjöd jag in dem på Mästerkocken-middag. Det enda problemet var egentligen att den där auditionrätten var lite improviserad och jag skrev aldrig ner receptet. Dumt! Men jag gnuggade minnesknölarna och även om det kanske inte blev på pricken exakt likadant som för åtta månader sedan, så vill jag ändå påstå att detta är rätten som fick Leif att uttrycka "du kan ju laga mat Louise". Att Leffe sa så om min torsk, är något jag för alltid kommer att ta med mig. 
 
 
Smörstekt torskrygg på purjolökspuré med karamelliserad lök och pistagegremolata
(4 portioner)
600-700 g torskrygg med skinn
1 liter vatten
1 dl salt
30-40 g smör
Salt/peppar
 
2 purjolökar
1 ½ dl torrt vitt vin
1 ½ dl vatten
½ grönsaksbuljongtärning
½ dl skalade pistagenötter
1 msk hackad gräslök
1 dl färskriven parmesan
1 dl ricotta
1 tsk soja
Salt/peppar
 
2 silverlökar
15 g smör
2 tsk strösocker
4 msk vatten
 
1 kruka basilika
1 kruka bladpersilja
1 dl skalade pistagenötter
1 citron, cest
1 msk olivolja
½ vitlöksklyfta
Salt/peppar
 
 
Torsken, del 1
Dela torskryggen i 4 portionsbitar. Blanda vatten med salt till en 10 procentig lag och rimma torsken i en timme (på min audition fick det räcka med 30 minuter, då man bara har totalt 40 minuter att förbereda allt - men 1 timme är alltså att rekommendera). Att rimma torsken gör köttet mer fast i formen och det blir ett godare slutresultat.
 
Purjolökspurén, del 1
Dela lökarna på mitten, på längden, och skölj bort eventuell jord. Skiva delarna i mindre skivor och lägg i en kastrull. Häll på vitt vin (obs: inget matlagningsvin här inte - ett vin av bra kvalitet ska det vara) och fyll på med vatten så att löken täcks. Lägg ner en grönsaksbuljongtärning. Låt koka upp och sjud sedan tills löken blivit mjuk och tagit smak av vinet. Ta upp löken med en hålslev och lägg i en matberedare. Mixa tillsammans med pistagenötter och gräslök och spä ut med lite av vinspadet, ca en halv deciliter, purén ska inte bli för lös.
 
Karamelliserad lök
Skala löken och skiva i ringar. Värm upp smöret i en panna. Stek löken på svag värme - den ska bli mjuk men inte ta färg, det tar cirka 30 minuter. Rör om då och då. Strö över socker och häll på vatten. Låt vattnet koka in med sockret så att löken karamelliseras.
 
Pistagegremolatan
Grovhacka persiljan och basilikan. Cesta citronen. Grovhacka vitlöksklyftan. Skala pistagenötterna. Mixa allting tillsammans med olivolja i en matberedare. Smaka av med salt och peppar.
 
Purjolökspurén, del 2
Innan servering lägger du tillbaka purén i en kastrull och värmer på den med parmesanost och ricotta. Smaka av med soja, salt och peppar.
 
Torsken, del 2
Ta upp torsken ur lagen, torka av med papper. Smält rikligt med smör i en stekpanna - du ska ösa fisken, så det krävs mycket smör. Salta och peppra torsken och lägg ner den i pannan med skinnsidan ner. Ös torsken kontinuerligt med smör (dvs ta en sked och häll det smälta smöret över torsken - den blir då tillagad utan att du behöver vända på den). Torsken är klar när den har en innertemperatur på cirka 48-49 grader och lamellerna delar sig fint.
 
Servering
Lägg purjolökspuren i botten på en djup tallrik. Toppa med torsken (den krispiga skinnsidan upp). Lägg på den karamelliserade löken och dekorera sist med den smakfylla pistagegremolatan. 
 
Buon Appetito!
 
Och så en behind the scenes på hur det ser ut när en matbloggare jagar det sista ljuset för att fota maten... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0