Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Overnight Oats med snabb och enkel rabarberkompott

Jag vet att det verkar som att jag inte lagar annat än frukost nu för tiden, baserat på de senaste uppdateringarna. Men det gör jag, det är bara det att kameran inte alltid har varit framme vid lunch och middag. Men håll ut, det kommer snart ett riktigt smarrigt middagstips!
 
Under tiden får ni hålla till goda med den här frukosten. Det är ju full rabarbersäsong nu, och då gäller det att passa på - framförallt så länge jag är hemma i Skåne hos mina föräldrar, för deras trädgård är full av rabarber! Imorse serverade jag därför mina #overnightoats med en snabb och enkel rabarberkompott som är helt fri från raffinerat socker. Det blev riktigt gott, och eftersom havregrynsgröten redan är klar i kylen tar det inte mer än 5-10 minuter att förbereda - det hinner ni, även på en stressig morgon!
 
 
Overnight Oats med snabb och enkel rabarberkompott
(1 port)
1 dl (glutenfria) havregryn
1 msk chiafrön
½ tsk vaniljpulver
½ tsk kanel
½ dl kokosmjölk
½ + ½ dl sojamjölk
 
2 (rätt smala) rabarber
2 tsk kokosolja
2 msk vatten
1 nypa salt
1-2 tsk honung
 
1.
Blanda havregryn, chiafrön, vanilj och kanel med kokosmjölk och ½ dl sojamjölk. Rör om och ställ i kylen under natten. På morgonen blandar du ner den sista ½ dl sojamjölk (om du tycker att gröten är för fast - annars kan du låta den vara).
 
2.
Skiva rabarbern i bitar, cirka en halv centimeter tjocka. Värm kokosoljan i en stekpanna. Stek rabarbern i kokosoljan några minuter, slå sedan på vattnet och låt dem koka mjuka ytterligare några minuter. Stäng av värmen och smaka av med salt och honung, rör om.
 
3.
Lägg upp gröten i en skål, toppa med rabarberkompotten och eventuellt jordnötssmör, kokosflingor och pumpakärnor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0