Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Freakshake till frukost? Absolut!

Ni vet väl  att jag är på ett ständigt pågående mission att ovandla desserter till frukost? Det vill säga, göra vanliga desserter lite nyttigare, så att de kan konsumeras det första du gör på dagen. Det är ett rätt roligt uppdrag jag har gett mig själv, måste jag erkänna - ni borde haka på, jag lovar att era mornar kommer bli så mycket trevligare.
 
Om ni är lite av en foodie, som jag, och följer med i de senaste mattrenderna, så har ni säkert redan hört talas om freakshakes. Om inte, så kolla in hashtagen på Instagram. Freakshakes, kan väl egentligen försklaras som milkshakes on crack. Det vill säga milkshakes med extra allt - och då menar jag allt! Det är glass och mjölk, och grädde och kolasås och choklad och kakor och muffins och godis och karameller och nötsmör och... you name it. Jag tycker det är rätt roligt att kolla på de olika kreationerna på Instagram - men helt ärligt så skulle jag aldrig kunna äta en sådan sak - jag blir lite illamående bara av att titta på dem (och då ska nämnas att jag faktiskt inte är känd för att tacka nej till godis, men enough is enough...).
 
Men. Inspirerad kan man ju bli ändå - och därför valde jag imorse att göra om freakshaken till en frukostversion, med ungefär en femtedel av kalorierna (inte räknat, mer ett hypotetiskt uttalande), och baserad bara på en massa goda, naturliga ingredienser. Min version är glutenfri, laktosfri, vegansk och sötningen kommer naturligt från frukt, agavesirap eller dadlar. Beat that! Älskar när man kan äta något så got toch inte ha den minsta skuldkänsla efteråt!
 
 
Freakshake - frukostversionen
(1 portion)
 
Lager 1 - chiapudding
1 dl kokosmjölk
1 ½ msk chiafrön
1 nypa vaniljpulver
 
Lager 2 - mangopuré
½ liten färsk mango
 
Lager 3 - rostade mandlar och nötter
½ dl blandade mandlar & cashewnötter
¼ dl vatten
1 tsk salt
 
Lager 4 - vegansk chokladpudding
½ avokado
1 liten dadel
1 tsk agavesirap
1 msk kokosmjölk
1 tsk kakaopulver, osötat
1 nypa vaniljpulver
1 nypa salt
 
Dekorering
1 msk jordnötssmör
1-2 msk bovetekärnor
Färska bär
 
1.
Börja dagen innan med att blanda alla ingredienser till chiapuddingen och låt stå i kylen över natten. Blanda eventuellt ut den med lite soja/mandel/kokos-mjölk på morgonen, om konsistensen är för fast.
 
2.
Mixa mangon till en puré.
 
3.
Torr-rosta mandel och cashewnötter i en stekpanna tills de fått färg. Häll på vatten, och direkt efter salt, och rör om. Låt vattnet avdunstra, det gör att saltet fastnar på nötterna. Låt torka helt i stekpannan, häll sedan över på en kall yta, de blir knapriga igen när de kallnat.
 
4.
Mixa alla ingredienser till chokladpuddingen.
 
5.
Börja med att smeta på jordnötssmör på utsidan av ett glas. Doppa sedan jordnötssmöret i bovetekorn för att skapa en fin kant. Lägg sedan ner ett lager i taget i glaset. Toppa med färska bär och eventuellt några fler nötter.
 
Se till att du får med alla lager på skeden när du äter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0