Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Gurkmeja-quinoa med kål stekt i vietnamesisk jordnöttssås

Ni som följer Citroncest, vet säkert att jag har en förkärlek till quinoa. Jag äter det säkert fem gånger i veckan - minst. Oftast som bas i en sallad, men det går ju lika bra att göra en quinoa-biff, eller starta morgonen med frukost besående av quinoagröt. För att variera min sallad denna gång, slängde jag ner cirka en matsked malen gurkmeja i vattnet när jag kokade quinoan - det ger inte bara extra smak, utan också en väldigt fin färg. Dagens tips!
 
Jag blandade quinoan med ruccola och vitkål som jag stekta mjuk i olivolja i en panna, sedan hällde jag över en jordnötssås - typ världens godaste - för att ge kålen smak och krämighet. Jordnötssåsen gör jag av 1 msk jordnötssmör, 1 msk olivolja, 1 tsk soja, några droppar fisksås, några droppar sesamolja, samt salt och peppar. Blanda runt ordentligt, så att såsen går ihop, och häll sedan över kålen.
 
Jag hällde sedan upp allt i en skål, och toppade med fetaost, granatäppelkärnor, jordnötter och stora kaprisfrukter. Snabbt och lätt och supergott!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0