Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Risnudelsoppa med anka och grönsaker

Det som är bra att köpa hem ett ankbröst, och bo ensam, är att man får äta anka minst två gånger! Det beror på att ett normalt ankbröst väger mellan 350-500 gram, och det är väldigt mycket att äta upp på en och samma gång. Så efter gårdagens ankfest hade jag rester över, och jag bestämde mig för att använda upp dem i en risnudelsoppa med en massa grönsaker som topping. Det är ett perfekt sätt att återvärma ankköttet utan att det blir segt, eftersom det får ligga och gotta sig i den varma buljongen. 
 
Jag kokade en grönsaksbuljong med mycket smak, vilken jag gjorde extra stark i ett försök att bota min hals som börjat klia. Dock inte lika stark som soppan jag åt förra veckan, när jag och en kompis var på ett asiatiskt ställe och lunchade. Jag råkade bita i en hel chili som låg och gömd under nudlarna, och jag tror aldrig i hela mitt liv jag ätit något så hett. Svetten började rinna i pannan, och tårarna likaså. Dessutom kändes det som att jag hade sprutat in botox i läpparna för de svullnade och kliade non-stop. Nej, så stark gjorde jag inte min buljong.
 
Ni kan självklart variera toppingen precis som ni vill, efter eget tycke och smak. Jag tog vad som fanns hemma i kyl och frys. Har ni inte anka, går det lika bra med biff eller kyckling - eller gör den vegetariskt vettja, ni som följer mig vet att det normalt sätt är min melodi.
 
 
Risnudelsoppa med anka och grönsaker
(2 portioner)
 
Buljong
1 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 morot
1 sharlottenlök
1 tumbut ingefära
2 torkade peperoncini
1 tsk soja
1 tsk fisksås
Några droppar Worcestershiresås
Salt & peppar
 
Risnudlar + marinad
100 g risnudlar
1 tumbit ingefära, riven
1 msk soja
1 tsk sesamolja
Några droppar fisksås
Salt & peppar
 
Toppingförslag
150 g stekt anka (rester)
1 morot
10 cm purjolök
Groddar
Frysta, tinade ärtor
Färska örter
Sesamfrön
 
1.
Blanda vattnet i en kastrull tillsammans med en morot som du delat i grova bitar, en sharlottenlök som är skalad och halverad, ingefära som är skalad och delat i grova bitar, samt alla övriga ingredienser. Låt koka upp och sänk sedan värmen, sätt på ett lock och låt sjuda så länge som möjligt - min buljong var i kastrullen cirka 1 timme. Ju längre den sjuder, desto mer intensiva blir smakerna.
 
2.
Lägg risnudlarna i en bunke. Koka upp vatten och häll över risnudlarna så att de täcks. Låt stå i 6-8 minuter. Häll av vattnet och blanda ner alla ingredienser till marinaden. Rör om. Låt nudlarna stå och dra i marinaden tills buljongen är klar.
 
3.
Skär moroten julienne. Skiva purjolöken och stek i olivolja i en stekpanna (går även bra att lägga ner rå i buljongen, men jag tycker den blir godare fräst). Lägg ärtorna i varmt vatten så att de tinar.
 
4.
Fördela nudlarna i två skålar. Häll på buljongen (sila den först). Toppa med anka, morot, purjolök, groddar, ärtor, örter och sesamfrön. Servera med pinnar och sked.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0