Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rispasta med krämig tonfisksås och mozzarella

I Stockholm åt jag en så sjukligt god glutenfri pasta med porcinisås på Pane Vino en kväll, och det väckte mitt pastahjärta till liv. Jag äter ytterst sällan pasta - det gjorde jag redan innan jag började med glutenfri kost - men när jag väl gör det, då inser jag hur otroligt gott det är. Så idag, när jag gick förbi ett paket glutenfria ris-rigatoni i affären för endast 1,50 euro, ja då tog jag chansen. 
 
Nu hade jag ingen porcini hemma, varken torkad (som jag nästan föredrar) eller färsk. Vad jag dock hade hemma var zucchini, tonfisk, oliver, citron och mozzarella. Tonfiskpasta fick det alltså bli. Såsen blev väldigt krämig då jag mixade den med pastavatten och en liten sked yoghurt. Sedan vände jag ner pastan och serverade den till sist med mozzarella. Vet ni för övrigt att tonfisk och mozzarella, är enda gången det är ok att kombinera fisk med ost enligt italienska kulturella matregler? Skulle du beställa in någon annan pasta med fisksås, och be kyparen om parmesan, skulle han nog gå ut i köket och skrika av frustration... kan vara bra och veta om ni vill framstå som gastronomiska experter på nästa resa till Italien.
 
Och förresten, ni använder såklart den pasta som passar er bäst - behöver inte nödvändigtvis vara glutenfri. Men det har ni säkert redan förstått!
 
 
Rispasta med krämig tonfisksås och mozzarella
(1 portion)
80-100 g valfri pasta
1 msk olivolja
1 sharlottenlök
10 cm zucchini
70-80 g tonfisk i vatten
4-5 oliver
1 citron, cest
1 msk turkisk yoghurt
1 tsk Srirachasås
Chiliflakes/salt/peppar
50 g mozzarella
 
1.
Koka upp vatten och koka pastan enligt förpackning minus en minut för att få den al dente. 
 
2.
Värm upp olivoljan i en stekpanna. Finhacka löken och stek till genomskinlig. Dela zucchinin i mindre bitar och stek mjuk. Häll ner tonfisken, oliverna, citroncest, yoghurt och Sriracha. Häll ner cirka en halv till en deciliter av pastavattnet. Låt värmas upp. 
 
3.
Mixa såsen halvslät med en mixer.
 
4.
Smaka av med chiliflakes, salt och peppar.
 
5.
Blanda ner den kokta pastan i stekpannan. Lägg upp i djup tallrik. Toppa med mozzarella i bitar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0