Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Spenatsoppa med glutenfria stekpannebröd

Che spettacolo! Det sa min granne när jag var mitt uppe i att ta bilder på dagens spenatsoppa. Och ja, det måste ju se ut som en spektakel när jag varje dag öppnar mina dörrar för att få ta del av dagsljuset, sätter ner mina luncher på mitt mosaikgolv, och börjar fota. De måste tycka att jag är knäpp. Samma sak varje dag. Och även om hon gav mig en komplimang, så tyckte jag plötsligt att det var pinsamt, så jag knäppte snabbt två bilder till, sedan stängde jag dörrarna bakom mig. Det ledde till att jag egentligen inte alls fick några bra bilder på spenatsoppan och mitt glutenfria stekpannebröd. Inga bilder, som i alla fall motsvarar hur gott det faktiskt var... well, well. Dagens i-landsproblem.
 
Spenatsoppan är världens enklaste - men jag älskar hur mycket smak spenaten ger. Framförallt när du kombinerar den med muskotnöt, de är världens bästa vänner! Jag använde färsk spenat, för att det är så enkelt att köpa kilostora påsar med färsk spenat här, utan att bli ruinerad - men du kan självklart använda fryst. Dock vet jag inte hur mycket...
 
Stekpannebrödet blev till i all hast, för att jag först hade tänkt testa ett recept på glutenfria naan - vilket misslyckades totalt. Men då hade jag redan arbetat upp suget på bröd med ost, så jag fick hitta på en lösning, och tog vad jag hade hemma. Det blev bra!
 
 
Spenatsoppa
(1 stor portion)
1 tsk olivolja
1 sharlottenlök
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
300 g färsk spenat
1 tsk soja
1 tsk honung
1 krm malen muskotnöt
Salt & peppar
 
1.
Värm upp olivolja i en gryta. Skala och grovhacka löken och stek den mjuk i oljan. Tillsätt vatten och grönsaksbuljong och låt koka upp. 
 
2.
Släng ner spenaten och låt koka i cirka 3-4 minuter. Häll sedan av cirka hälften av vattnet och mixa resten till en grön härlig soppa. 
 
3.
Smaksätt med soja, honung, muskotnöt samt salt och peppar. Låt sjuda en stund. Klart. Easy-peasy! 
 
Tips
Soppen ska bör serveras med ett kokt ägg för en optimal lunch!
 
Glutenfria stekpannebröd
(2 stycken)
½ dl grekisk yoghurt
½ msk ljus sirap
½ tsk fiberhusk
1 tsk solrosolja
¾ dl bovetemjöl
¼ dl mandelmjöl
½ tsk bikarbonat
½ tsk brödkryddor
1 nypa salt
Ost
 
1.
Blanda grekisk yoghurt, sirap, fiberhusk och solrosolja i en skål och låt svälla i 5-10 minuter.
 
2.
Blanda bovetemjöl, mandelmjöl, bikarbonat, brödkryddor och salt i en separat skål och vänd sedan ner i yoghurtblandningen. Arbeta ihop till en deg.
 
3.
Dela degen i två delar och kavla ut den till ungefär en halv centimeters tjocklek - gör det mellan två bitar bakplåtspapper, så blir livet lättare.
 
4.
Stek i en torr stekpanna, vänd efter några minuter. Lägg på ost på den redan stekta sidan och ta bort från pannan när osten smält (se dock till så att undersidan inte bränns - det går självklart lika bra att servera med smör och ost som inte är smält).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0