Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Krämig quinoagröt med päron och kardemumma

Mina glutenfria havregryn som jag har importerat till Milano från Sverige är slut - och jag kan verkligen inte hitta några i Italien. Så konstigt, det måste ju finnas någonstans, men som vanligt krävs det lite efterforskning innan man hittar de varorna man söker i detta land.
 
Nåväl, imorse då jag var sugen på gröt, men inte hade några havregryn kvar, fick jag ta till andra metoder, och jag bestämde mig för att göra en quinoagröt istället. Det blev riktigt gott! Istället för att koka quinoan i endast vatten eller buljong, kokade jag den i en blandning av kokosmjölk, mjölk och vatten. Resultatet blev, som ni kanske kan förstå, mycket krämigt och gott. Jag blandade ner päron och kardemumma och toppade med honung och nötsmör. Och mer päron. Och minikiwi. Och granatäppelkärnor. Och pistagenötter. The more the merrier heter det ju.
 
 
Krämig quinoagröt med päron och kardemumma
(2 portioner)
1 ½ dl quinoa
1 dl kokosmjölk
1 dl mjölk
1 dl vatten
1 nypa salt
1 nypa kardemumma
1 päron
 
Topping
Honung
Grantäppelkärnor
Pistagenötter
Nötsmör
 
1.
Skölj quinoan i en sil och lägg sedan i en kastrull. Häll på kokosmjölk, mjölk och vatten, smaksätt med salt och kardemumma. Låt koka upp, sänk sedan vämen, sätt på ett lock och låt puttra i cirka 15 minuter.
 
2.
Dela ett päron på hälften. Dela ena halvan i bitar och vänd ner i gröten de sista minuterna. Skiva den andra halvan på längden och spara till toppingen.
 
3.
Lägg upp i två skålar och toppa med honung, päron och annat du tycker är gott - se mina förslag här ovan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0