Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Mina nya favoritingredienser i salladen

Det här är inte direkt ett recept. Det känns töntigt att ger er ett recept på hur ni slänger ner olika ingredienser i en skål - det tror jag de flesta vet hur man gör, med eller utan instruktioner. Däremot har jag några nya favoritingredienser, som i alla fall jag tycker gör salladen betydligt roligare, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av dem med er! Ibland är ju lite inspiration allt man letar efter.
 
Okej, let's go.
 
Stekta zucchiniblommor
Innan jag flyttade till Italien, vände jag nog mer elle rmindre ryggen mot zucchiniblommorna i affären - mest för att jag inte hade en aning om vad jag skulle använda dem till. Men i Italien tillhör de vardagen - det vanligaste man ser är zucchiniblommor som fylls med mozzarella, och sedan täcks i frityrsmet för att friteras tills utsidan är krispig och mozzarellan smält. Ren skär magi. Men. För det första innehåller en vanlig frityrsmet gluten, och för det andra så tillhör den rätten inte den mest nyttiga du kan äta, så jag har kommit på ett alternativ. Det räcker helt enkelt att ta bort pistillen från blommorna (men släng den inte - du kan äta den med, och den ger extra färg till salladen), och helt enkelt steka dem i olivolja med lite salt och peppar. Jag garanterar er att ni kommer få uppleva en smak ni inte hade förväntat er. Blommorna blir dessutom krispiga och tillför väldigt mycket till din sallad.
 
Fortsättning nedan...
 
 
Stekt Pak Choi
Pak choi är också en sådan sak, som man tänker - hur stor skillnad kan det vara på kål och kål? Men det är just det, det ÄR stor skillnad. Dela kålen på hälften, eller i fyra bitar beroende på hur stor den är, och stek i olivolja, salt och peppar tills den fått lite yta. Avsluta eventuellt med en skvätt soja för ännu mer smak. Skär sedan ner den i din sallad och njut.
 
Rårivna rödbetor
Jag har insett att jag tycker att rårivna rödbetor är mycket godare än kokta. Smaken blir inte så... fisig... och dessutom är texturen trevligare. Skala bara rödbetan och riv den på rivjärnet, mer än så behöver du inte göra. 
 
Stekt ägg
Jag älskar ägg! Och det bästa med att steka ett ägg, sunny-side-up, är att gulan fortfarande är dallrig, så när du skär igenom den bildar den nästan som en dressing då den blandas med salt och olja från övriga ingredienser, så du behöver helt enkelt inte dressa din sallad på något annat sätt. Super - där sparar du en massa onödiga kalorier och får protein och smak på samma gång!
 
Rosépepparkorn
De här små pepparkornen är fantastiska. Jag äter dem hela - de har en helt annan karaktär än svartpepparkorn. De tillgör ett härligt crunch - och för att inte tala om smak - till salladen, och som extra bonus kan jag säga att de passar utmärkt i kombination med mango. Testa t.ex. att göra en mango-caipirinha med rosépeppar! Läskande gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0