Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sushi burrito - när 8 bitar maki inte räcker till

Är det bara jag som alltid vill ha mer när de 8 bitarna maki är slut på tallriken? Egentligen inte för att jag är mer hungrig - utan mest för att sushi är så fantastiskt gott och jag skulle kunna äta mig igenom en hel meny. Mer eller mindre. Well, nu har jag i alla fall låtit mig inspirerats av en ny trend som är perfekt när det stora sushisuget sätter in. Låt mig presentera er för Sushi Burriton!
 
Istället för en tortilla är denna burriton inrullad i noriark. Köttet är utbytt mot rå fisk, och det spanska riset är - enligt trenden - utbytt mot sushiris. I mitt fall är det dock utbytt mot quinoa, av den enkla anledningen att jag tycker det är gott (och dessutom inte hade något sushiris i skafferiet). Den stora gemensamma nämnaren mellan den vanliga burriton och sushi burriton är, förutom formen, att den som oftast serveras med guacamole. Och när har tillägget av avocado någonsin varit dåligt? Nej, just det - aldrig.
 
Ni kan fylla er burrito med precis vad ni vill - tänk sushi i stor skala. Lax, tonfisk, krabba. Gurka, zucchini, rättika. Vårlök, picklad lök, vitlök. Endless possibilities. Om ni vill göra som jag, så följer ni bara receptet här nedan. 
 
 
Sushi burrito
(1 burrito)
2 noriark
1 ½ dl kokt quinoa
1 msk philadelphia
1 msk svarta sesamfrön
Salt/peppar
 
1 näve ruccola
1 del zucchini
70 g sashimi lax
1 vårlök (+ olivolja/salt)
Koriander
Tapiocapärlor (+ gurkmeja)
½ avokado (+ salt/peppar/citron/chiliflakes)
 
1.
Blanda quinoan med philadelphia, sesamfrön och salt och peppar tills den blir lite klibbigare. Skiva zucinin på längden i cirka 1x1 cm tjocka längder. Skiva laxen i passande skivor. Skiva vårlöken i bitar och stek i olja och salt (om du inte föredrar den rå såklart). Ta av några blad koriander från stjälkarna. Marinera kokta tapiocapärlor i gurkmeja så att de blir gula och goda. Mosa avokadon och blanda med salt, peppar, citronsaft och chiliflakes.
 
2.
Nu när du gjort din mise en place är det bara att lägga ihop allt. Lägg två noriark efter varanda så att de överlappar lite. Blöta ner överlappningen så att arken fastnar i varandra. Du behöver alltså skapa ett noriark som är dubbelt så långt som vanligt eftersom du ska rulla in mycket mer fyllning.
 
3.
Täck det ena noribladet med quinoan. Toppa sedan med övriga ingredienser. Rulla som en stor sushirulle med hjälp av en sushimatta eller aluminiumfolie. Se till att den blir tight. Blöta ner kanten så att den fastnar.
 
4.
Rulla slutligen in i baklåtspapper och dela den på hälften. Redo att ätas upp!
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0