Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Asiatisk risnudelsallad med pak choi, sötpotatis och rostade cashewnötter

Som följd av att jag var i Chinatown igår, vilket ni kan läsa mer om här, kom jag också hem med ett stort paket med pak choi, denna asiatiska kål som jag har kommit att tycka väldigt mycket om. Jag älskar att bara dela den i halvor, eller fjärdedelar, och sedan steka den i olja, för att avsluta med att glasera den i soja och toppa ytan med sesamfrön. Enkelt och magist gott!
 
Idag fick min pak choi bli del i en asiatisk risnudelsallad som jag snabbt och lätt blandade ihop på grund av att 1) risnudlar tar ingen tid att tillaga och 2) det gör inte pak choi heller, samt 3) jag nyttjade rester i kylen. Perfekt efter ett träningspass då man jag är hungrig som en varg.
 
Risnudlarna syns inte på bilderna, men jag lovar att de ligger där, underst i skålen. Jag marinerade dem i en marinad som jag blandade ihop av färsk ingefära, jordnötssmör, soja, sesamolja, lime och fisksås. Smaker som jag helt och hållet förknippar med Asien, et volià, den asiatiska risnudelsalladen var ett faktum.
 
 
Asiatisk risnudelsallad med pak choi, sötpotatis och rostade cashewnötter
(1 portion)
50 g risnudlar
4 dl kokande vatten
 
2 msk jordnötsås
2 cm bit ingefära
1 tsk sesamolja
½ lime
1 tsk fiskolja
1 tsk soja
1 msk olivolja
 
1 pak choi
1 tsk olivolja
1 tsk soja
 
Exempel på vad ni kan blanda i
Ungsbakad sötpotatis i bitar
Edamamebönor
Ruccola
Persilja
 
1.
Lägg risnudlarna i en skål. Slå över kokande vatten och låt dra i 6 minuter. 
 
2.
Blanda under tiden ihop alla ingredienser till marinaden. Häll av vattnet och slå istället på marinaden. Rör om och låt stå några minuter.
 
3.
Värm olivolja i en stekpanna. Dela pak choien i 2-4 delar. Stek med snittytan nedåt. Slå på soja och låt den glasera kålen någon minut innan du stänger av plattan.
 
4.
Blanda exempelvis edamamebönor, sötpotatis, ruccola och persilja med nudlarna. Häll upp i en skål och lägg på pak choien. Toppa med rostade cashewnötter enligt detta recept.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0