Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Cheesecakebrownie med hallon och blåbär

Den här kakan är till för alla ambivalenta själar som inte kan bestämma sig för om de är sugna på en brownie eller en cheesecake - här får man nämligen både och! Browniesmet, swirlad med cheesecakesmet = lördagslyx alla grande! Tyvärr är den inte glutenfri, men helt ärligt - ni kan med största sannolikhet ta detta glutenfria brownierecept (dubbla det dock) och blanda med cheesecakesmeten. Trist att jag inte kom på det förrän just precis nu... Nåväl. Den här kakan är till mina favoritbrorsbarns kombinerade namngivning och födelsedagskalas, så jag överlever utan - huvudsaken är att de är glada... well, en av dem, den andra lever på välling!
 
Jag har gjort samma kaka flera gånger tidigare, innan jag slutade med gluten, och jag kan garantera att det är en stor hit. Har haft med den till mitt före detta jobb flera gånger, och har aldrig fått så mycket beröm för en kaka tror jag! Smashing!
 
 
Brownie med cheesecake och hallon
(ca 20 bitar)

Browniebotten
225 g smör
4 stora ägg
4 dl socker
1,5 dl mjöl
1/4 tsk salt
2 dl kakao
1 tsk vaniljpulver

Cheesecakelager
225 g cream cheese
1/2 dl socker
1 stort ägg
3 msk mjöl

50 g färska hallon
50 g färska blåbär

Brownie
Värm ugnen till 175C. Smörj en 23x33 cm ugnsform.Smält smöret och låt det svalna något. Vispa socker och ägg ljust och fluffigt, cirka 4-5 minuter. I en annan skål, blanda mjöl, salt, kakao och vaniljpulver. Tillsätt smöret till ägg blandningen och vispa till en jämn smet. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa tills smeten precis går ihop.

Cheesecakelager 
Vispa allt till en slät smet.

Sätta ihop kakan
Häll 3/4 av browniesmeten i den förberedda ugnsformen. Häll cheesecakelagret över browniesmeten. Ringla resterande browniesmet ovanpå och använd sedan en gaffel eller en sked att dra igenom smeten för en "swirlad" effekt. Sprid ut hallon och blåbär ovanpå smeten. Grädda 45 minuter eller tills en provsticka kommer torr ur från kakan. Låt svalna helt innan du skär upp.

Kommentarer
Postat av: Veronica Wallgren

Åh vad gott! Blev lite sugen på att göra den till sonens dop :)

Svar: Det tycker jag du ska göra! Bra kaka som räcker till många! ;)
Louise Laurenius

2016-09-03 @ 17:52:47
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0