Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chiapudding med kanelstekta äpplen och fem-minuters-granola

Jag snubblade förbi det här receptet på Green Kitchen Stories igårkväll (för övrigt en stor källa till inspiration - kolla in) och bestämde mig för att göra något liknande till frukost imorgon. Det visade sig bli den perfekta kombinationen av sött, salt och syrligt - en helt perfekt frukost med andra ord. Min chiapudding gjorde jag som vanligt med kokosmjölk och kardemumma, men pressade också i lite färsk limejuice. Äpplena stekte jag i kokosolja och kryddade med kanel. Granolan saltrostade jag i en torr panna och tillsatte lite honng på slutet för att får den klibbig på äkta granola-vis. Visst, det är inte världens snabbaste fil-med-flingor-liknande-frukost. Det kräver lite förberedelser och jobb - men det är så värt det.
 
 
Chiapudding med kanelstekta äpplen och fem-minuters-granola
(1 portion)
2 dl kokosmjölk
1 ½ msk chiafrön
1 nypa malen kardemumma
½ pressad lime
1 äpple
1 tsk kokosolja
1 tsk kanel
10 mandlar
2 msk vatten
½ tsk salt
½ dl (glutenfria) havregryn
2 msk pumpakärnor
1 tsk honung
Torkade tranbär
 
1.
Dagen innan blandar du kokosmjölk med chiafrön, kardemumma och lime. Sätt in i kylen över natten. På morgonen blandar du eventuellt i lite mer kokosmjölk om du tycker att konsistensen blivit för fast (jag har märkt att konsistensen varierar beroende på märke på chiafröna...)
 
2.
Dela äpplet i mindre bitar. Stek i kokosolja i en panna. Smaksätt med kanel.
 
3.
Rosta mandlarna i en torr panna. Häll på vatten och direkt efter salt - när vattnet avdunstrar fastnar saltet på mandlarna. När pannan är torr igen, tillsätt då havregrynen och pumpakärnorna. Låt rosta en stund, häll sedan på honungen. 
 
4.
Häll chiapuddingen i ett glas eller skål. Toppa med äpple och granola. Avsluta med tranbär.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Kanelstekta äpplen är sååå gott!☺

Svar: Ja men visst är det!?! :)
Louise Laurenius

2016-09-10 @ 11:06:05
URL: http://stellaefoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0