Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Italien + Sverige = Sant! ♥ Risotto med svenska ärtor och Västerbottenost

Nu har jag varit borta från Milano i fem veckor! Fem veckor! Hallå, hur gick det till? Det börjar klia i Italien-nerverna nu, minst sagt. Men snart är jag tillbaka, jag ska bara ta en vända om New York en vecka, sedan landar jag åter på italiensk mark.
 
För att förbereda mig inför återflytten till Italien, lagade jag idag en risotto till lunch. Men eftersom det också alltid känns sorgligt att lämna Sverige - framförallt efter så lång tid hemma hemma - så gjorde jag en fusion mellan italienska och svenska smaker i risotton. Istället för parmesan använde jag Västerbottenost. Och så slängde jag i svenska ärtor. Zucchinin får stå för det italienska - tillsammans med att rätten i sig ju faktiskt har italienskt ursprung. Det blev jättegott!
 
Hörrni, ni ska inte vara rädda för att laga risotto. Jag tycker många recept skrämmer bort hoppy-kockar när det står att det är en krävande rätt som behöver mycket omtanke, och som man aldrig får släppa med ögonen. Sleven ska hela tiden vara i rörsele. Ja, en risotto kräver omtanke - men inte extremt mycket mer än många andra rätter. Dessutom går det mycket snabbare att laga en krämig ristotto än man tror - 25 minuter (max 30) sedan har du middagen på bordet.
 
 
Risotto med svenska ärtor och Västerbottenost
(2 portioner)
2 dl arborioris (eller annat risottoris)
1 sharlottenlök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 dl vitt vin (av bra kvalitet, dvs inte matlagningsvin)
6-8 dl grönsaksbuljong
1 ½ dl frysta gröna ärtor
½ liten zucchini
15 g smör
1 ½ dl riven västerbottenost
Salt och peppar
1 näve babyspenat
 
1.
Om du inte redan har grönsaksbuljong, så börja med den. Jag kokade upp cirka 1 liter vatten med 1-2 grönsaksbuljongtärningar, 1 skivad morot och 1 sharlottenlök. När den kokat upp, sänk värmen och låt den stå och puttra på spisen medan du gör risotton i en annan kastrull.
 
2.
Finhacka lök och vitlök och stek mjuk i olivoljan i en kastrull. Tillsätt arborioriset och låt steka med 2-3 minuter, tills det fått en lite glansig yta. Häll då på vinet och låt koka ner.
 
3.
Tillsätt buljong, cirka 1 ½ dl i taget, medan du rör i riset lite då och då (ha spisen på låg/medel värme). Fortsätt så tills riset blivit mjukt, men fortfarande har en kärna i sig - risotta ska, precis som pasta, serveras al dente. 
 
4.
Tillsammans med sista omgången buljong, släng då ner ärtorna och zucchinin som du skurit i mindre bitar. Låt grönsakerna värmas upp, ca. 2-3 minuter.
 
5.
Runda av risotton med smör och riven Västerbottenost. Smaka av med salt och peppar. Rör om. Sätt på ett lock. Vänta tre minuter. Servera sedan i djupa tallrikar - en risotta ska vara så pass krämig att den rinner ut lite på tallriken, den ska inte vara fast som en boll.
 
6.
Toppa med lite färsk babyspenat.
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: Veronica Wallgren

Vad gott! Dukningen var ju underbar!

Svar: Tack snälla! Vad glad jag blir att du tyckte det! :)
Louise Laurenius

2016-09-09 @ 14:14:37
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/
Postat av: josephine Asplund

Super fin och intressant blogg! Ha en underbar helg, kram <3

Svar: Åh tack snälla! Och tack det samma! :)
Louise Laurenius

2016-09-10 @ 10:30:28
URL: http://josephineslifee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0