Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nyttig lingonglass med vegansk kolasås

Lingon och kola är en klassisk smakkombination. De syrliga, nästan sura, lingonen behöver kolans sötma för att bli sådär extra goda. Oftast så ser vi kombinationen i en lingonkolapaj, en ypperlig efterrätt - men inte lika optimal till frukost. Ni vet ju hur jag älskar att göra om efterrätter till nyttigare frukostalternativ, så denna gång bestämde jag mig för att det var lingonens och kolans tur. Det blev ingen paj, dock. Men en lingonglass med vegansk kolasås. Alltså. Glass och kolasås till frukost! Slå den om ni kan.
 
Glassen är egentligen bara en vanlig nicecream, det vill säga frysta bananer, men med frysta lingon denna gång. Kolasåsen däremot, är mer annorlunda än din vanliga kolasås. Istället för socker, smör och grädde, innehåller den bara två ingredienser: dadlar och sojamjölk. Kan låta märkligt, och självklart blir det inte exakt samma som vanlig kolasås, men extremt gott och perfekt till att toppa lingonglassen med. Er tur att testa, sedan vill jag veta vad ni tycker. Ciaoo!
 
 
Nyttig lingonglass 
(1 portion)
2 bananer
1 dl frysta lingon
 
1.
Mixa till en glass
 
Vegansk kolasås
(många portioner)
10 dadlar utan kärnor
¾ dl sojamjölk
 
1.
Mixa till en tjockare kolasås
 
Lägg upp glass i skål, swirla med kolasås, toppa med lingon.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0