Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Broccolisallad med ungsrostad pumpa, rädisor, ägg och tahinikräm

Okej, hur många ägg har ni ätit i påsk? Personligen är svaret: noll! Det har liksom inte varit någon fokus alls på påskmat i helgen. Med besöket av Johanna och Nathalie, har fokus legat på att äta så mycket god, italiensk mat, som möjligt - och det har vi verkligen lyckats med. Jag tror helgens matpris går till lammet jag åt på Cantina Piemontese i fredags, det bara ramlade av benet, och smälte i munnen. Magiskt. Kommer ni till Milano, är det en restaurang jag verkligen rekommenderar - interiören är lika fantasisk som maten.
 
Men. För att kompensera för alla uteblivna påskägg, toppade jag idag min broccolisallad med just ett ägg. Mest för att göra salladen lite mer mättande och proteinrik, men också för att... well, ägg är gott! Det här är egentligen bara ett ihopplock av ingredienser som låg i kylen och behövdes användas upp - men det är också ett bevis på att en sallad inte behöver bestå av isbergssallad, tomat och gurka. Gå utanför boxen, så lovar jag att ni kommer njuta ännu mer av maten!
 
 
Broccolisallad med ungsrostad pumpa, rädisor, ägg och tahinikräm
(1 portion)
300 g broccoli
1 l vatten + 1 buljongtärning
1 ägg
3 rädisor
100 g ugnsrostad pumpa
Salt, peppar & chiliflakes
 
2 msk tahini
1 msk olivolja
Några droppar Tabasco
Några droppar sesamolja
Några droppar citronsaft
Salt & peppar
 
1.
Koka upp vatten med buljongtärningen. Skär broccolin i mindre buketter och koka mjuka i buljongen. 
 
2.
Koka ägget till önskad hårdhet
 
3.
Skiva rädisorna. Dela den ugnsrostade pumpan.
 
4.
Blanda ihop alla ingredienser till tahinikrämen.
 
5.
Lägg broccolin på en tallrik. Krydda med salt och chiliflakes. Toppa med skivat ägg, rädisor och pumpa. Peppra. Avsluta med att klicka ut tahinikrämen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0