Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Jag har köpt en spiralizer (och mitt liv är förändrat för alltid)

Jag har ju länge lagat mat med zucchininudlar - men jag har alltid gjort dem med hjälp av en osthyvel och en kniv, vilket har fungerat mer än väl. Men. Nu har jag äntligen tagit tag i att köpa en riktig grönsakssvarv, och jag måste säga att mitt liv är som förändrat. Jag känner nu att jag vill svarva allt som går att svarva. Sötpotatis. Rödbetor. Äpple... Det är ju så mycket roligare att äta dessa grönsaksnudlar, när de faktiskt ser ut som nudlar...
 
Min första rätt blev zucchininudlar i en krämig avokadosås med grillad kyckling. Supergott. Superenkelt. Supernyttigt. Har ni några idéer på vad jag kan svarva? Några bra recept jag kan inspireras av? 
 
 
Zucchininudlar i krämig avokadosås och grillad kyckling
(1 portion)
1 zucchini
1 liten avokado
1 näve färsk bladpersilja
1 liten vitlöksklyfta
Några droppar citronsaft
Några droppar Tabasco
1 kycklingfilé
1 citron
1 msk olivolja till stekning
3-4 cocktailtomater
Solroskärnor.
Salt, peppar & paprikapulver
 
1.
Svarva hela zucchinin och lägg i en bunke. Koka upp vatten och häll över zucchinin. Låt stå i 2 minuter, häll sedan av vattnet.
 
2.
Mixa avokado, persilja, vitlök, citronsaft, Tabasco, salt, peppar och paprikapulver till en len sås. Häll över zucchininudlarna.
 
3.
Banka ut kycklingfilén så att den blir något tunnare. Värm upp olivolja med skivad citron i en panna. Krydda kycklingfilén med salt och peppar och stek på medelhög värme till sen är genomstekt (alternativt, lägg på grillen).
 
4.
Ta upp kycklingen ur stekpannan och värm snabbt på zucchininudlarna och avokadosåsen. Vänd ner halverade cocktailtomater. Lägg upp i en djup tallrik, toppa med kycklingen som du skivat i mindre delar och avsluta med citron och solrosfrön.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0