Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Långrostade tomater med sparris- och zucchininudlar och pistagepesto

Vissa saker är värda att vänta länge på. Det gäller en hel del saker i livet, men denna gången pratar jag om tomater. Att marinera dem i olja och fänkålsfrån, och sedan låta dem gå på låg värme i ugnen, i minst två timmar, är en evolution i köket som ni måste prova! Smakerna är fantastiska! Och rostade fänkålsfrön - wow! Känner att jag bara vill fylla en plåt med fänkålsfrön, rosta, och sedan äta som snacks hela livet!
 
Sparrissäsongen är i full gång i Italien nu - hur har ni det i Sverige? Därför blandade jag mina vanliga zucchininudlar med hyvlad sparris, för att få extra mycket klorofyll och smak i maten. Mums. Jag gjorde dessutom en pesto med persilja och pistagenötter - helt ärligt så gör jag den typen av pesto oftare än originalet - älskar smaken pistagenötterna ger.
 
 
Långrostade tomater med sparris- och zucchininudlar och pistagepesto
(2 portioner)
10-12 plommontomater
1 msk olivolja
1 tsk fänkålsfrön
Salt & peppar
 
1 näve persilja
20 pistagenötter
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
½ citron, skalet
2 msk kokande vatten
Salt & peppar
 
2 små zucchini
4-5 sparris
 
Rostade mandlar
 
1.
Sätt ugnen på 140 grader.
 
2.
Lägg tomaterna på en plåt ringla över olja, och strö över fänkålsfrön, salt och peppar. Sätt in i ugnen och baka i cirka två timmar.
 
3.
Mixa alla ingredienser till en slät pesto.
 
4.
Hyvla sparris och zucchini tunt med en mandolin eller potatisskalare. Skär zucchinin i strimlor. Lägg allt i en bunke och häll över kokande vatten. Låt stå i 30-60 sekunderm häll sedan av vattnet genom en sil.
 
5.
Blanda nudlarna med peston. Lägg upp i en djup tallrik. Toppa med tomaterna och avsluta med torrrostade mandlar.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0