Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nicecream med gurkmeja och kardemummastekta plommon

Någon i mitt Instagramflöde publicerade igår en frukostbild på krämig polenta med ugnsrostade plommon, och jag kände direkt att det där ska jag göra en version av. Nu hade jag ingen polenta hemma, vilket ju gör det ytterst svårt att laga just den där rätten. Men man kan ju alltid böja på reglerna litegrann. Frysta bananer hade jag liggandes i frysen, så de fick istället agera bas till plommonen, i form av en #nicecream som jag smaksatte med gurkmeja. 
 
Plommonen ville jag bara värma upp, så jag delade dem och stekte dem i en torra panna tillsammans med kardemumma. Vill man dock vara extra fancy, så är det ju inte helt fel att steka dem i kokosolja med lite honung. Alltså mums! De varma plommonen tillsammans med den kalla bananglassen är magi i munnen.
 
 
Nicecream med gurkmeja och kardemummastekta plommon
(1 portion)
2 frysta bananer
2 tsk gurkmeja
2 msk blötlagda gojibär
1 plommon
1 krm malen kardemumma
10 pistagenötter
 
1.
Mixa de frysta bananerna tillsammans med gurkmejan tills det blir en glassliknande smet. Vänd ner de blötlagda gojibären och häll upp i en skål.
 
2.
Dela plommonet i fyra delar och stek i en stekpanna tillsammans med kardemumma, så att alla sidor får färg. Här kan du naturligtvis lägga till honung eller kokosolja, men jag stekta mina i en torr panna, och det funkade det med.
 
3.
Toppa bananglassen med plommonen och avsluta med hackade pistagenötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0