Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pimpad fylld avokado - perfekt till frukost eller brunch

Det här förklarar min kärlek till frukost rätt bra: i natt kom jag hem från en utekväll klockan fem på morgonen, helt slut efter att ha dansat i timmar (man är ju inte 20 längre...). Men trots denna trötthet, satte jag alarmet på ringning klockan nio - jag ville ju inte missa dagens första mål. Haha. Alltså, ibland borde jag nog prioritera sömn framför mat, men det rimmar inte med att ha frukost som favoritmål på dagen.
 
Det som gjorde mig extra exalterad att vakna idag, var att jag hade planer på att gå ifrån min vanliga, lite sötare frukost, för att istället fokusera på avokado. Och finns avokado med i bilden, då är det ju lätt att bli exalterad. Framförallt när den är pimpad med en massa frön och fylld med tahini och chiapudding. Så jäkla smarrigt alltså. Den lite sträva, beska tahinin smakar utmärkt till avokadons krämighet - ett hett tips!
 
Och så är det ju en lika stor fröjd för ögat.
 
 
Pimpad fylld avokado
(1 portion)
1 avokado
Några droppar limejuice
1 tsk skalade sesamfrön
1 tsk sesamfrön med skal
1 tsk chiafrön
1 msk solroskärnor
1 msk helt bovete
1 krm chiliflakes
2 nypor flingsalt
 
2-3 msk chiapudding
2 msk tahini + 1 msk kokosmjölk
 
1.
Dela avokadon, ta bort kärnan och ringla limejuice över ytan (dels för att hindra att avokadon mörknar, dels för att fröna ska fastna lättare).
 
2.
Blanda alla frön i en skål och sprid sedan ut på en platt yta. Press avokadon (snittytan ner) i fröna så att de fastnar.
 
3.
Blanda tahini med kokosmjölk till en krämig smet, fyll ena avokadohålet med den. Fyll det andra avokadohålet med chiapudding. Dessa fyllningar är ju bara förslag - man skulle också kunna göra en sötare variant fylld med t.ex. jordnötssmör, eller färsk frukt, och så pimpa den med kakaonibs och nötter. Nu när jag tänker på det, låter det magiskt - får själv testa vid ett tillfälle.
 
Länge leve avokado! Nu drar jag till Turin. Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0