Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Purjolök- och linssallad med smörstekt torsk och pancetta

Idag blev det en rätt med en massa favoritingredienser - torsk, purjolök och pancetta...
 
Jag älskar att steka purjolök länge och sedan tillsätta syra i form av vitt vin (eller vitvinsvinäger i mitt fall, då mitt kök ekade tomt på vinflaskor). Det ger en massa arom, och dessutom passar smaken som det vita vinet ger, utmärkt till vit fisk. En annan sak som passar perfekt till vit fisk är pancetta - eller bacon om det är lättare att hitta hemma i Sverige. Sältan till den smörstekta fisken är toppen!
 
Det här är ett lyxigt vardagsrecept som du snabbt kan slänga ihop på mindre än en halvtimme. Jag använde förkokta linser, vilket förkortade tillagningstiden - det är helt okej att ta genvägar för att underlätta vardagen!
 
 
Purjolök- och linssallad med smörstekt torsk och pancetta
(2 portioner)
1 bitar torskrygg à ca 125 g
5 dl vatten + ½ dl salt
80 g pancetta i kuber
1 purjolök
1 msk vitvinsvinäger
½ dl vatten
2 dl kokta belugalinser
50 g bladspenat
Olivolja och skirat smör till stekning
Salt & peppar
 
1.
Blanda ut vatten med salt till en 10%-ig saltlag och lägg ner torskryggen så att den får rimma i minst 30 minuter. 
 
2.
Under tiden steker du pancettan krispig i en stekpanna.
 
3.
Ta ur pancettan och värm upp lite olivolja i samma panna. Skiva purjolöken och stek den på medelvärme i några minuter. Häll därefter på vitvinsvinägern (funkar självklart med vitt vin, men jag hade inget hemma) och vatten. Låt puttra på svag värme, i cirka 15 minuter, tills vattnet avdunstrat. 
 
4.
Häll purjolöken i en bunke och blanda med belugalinser och bladspenat.
 
5.
Ta upp torsken från lagen, och torka med hushållspapper. Krydda med salt och peppar. Värm upp skirat smör och olja i en panna och stek torsken på medelhög värme medan du öser ovansidan med smör. Vänd och stek båda sidor gyllene.
 
6.
Lägg upp salladen på två tallrikar. Toppa med torksen och avsluta med pancettan.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0