Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatismos med chiapudding, rivet päron och mandelsmör

Det finns ett proverb i Italien som lyder "Il buongiorno si vede dal mattino". Det betyder mer eller mindre att om morgonen börjar bra, så kommer resten av dagen att fortsätta i samma andra. Jag tycker om det uttrycket, och tänker på det varje morgon (ja, faktiskt) när jag sitter med min frukost framför mig. För det finns bannemig inte något bättre än att starta dagen med något gott, mättande, näringsrikt - och som också är vackert att titta på. En god frukost gör mig glad, och konfirmerar verkligen det där proverbet.
 
Idag startade jag min lördag med sötpotatismos, chiapudding, rivet päron och mandelsmör. Om ni tycker det är märkligt att äta sötpotatis till frukost, så tänk om. Det är typ världens godaste - framförallt om du har bakat sötpotatisen med kanel. Mums! Chiapuddingen ger krämighet, päronet lagom med sötma - och mandelsmör, ja det är bara gott! 
 
 
Sötpotatismos med chiapudding, rivet päron och mandelsmör
(1 portion)
1-2 dl sötpotatismos
1 dl chiapudding
½ päron
1 msk mandelsmör
Kakaonibs
 
1.
Jag gör ofta ett lass med sötpotatismos på en gång, så har jag det klart i kylen på morgonen. Skala sötpotatisen och dela i klyftor. Lägg på plåt och krydda med salt, kanel och lite olivolja. Baka i ugn i cirka 30 minuter. Mosa sedan med gaffel och förvara i kylen.
 
2.
Chiapuddingen gör du som vanligt med 1,5 msk chiafrön per 1 dl vätska (välj valfri). Rör om och ställ i kylen över natten.
 
3.
Servera sötpotatismoset med chiapuddingen och rivet päron. Ringla över lite mandelsmör och strö över kakaonibs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0