Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekta peperoni "friggitelli" med ugnsbakad lax och knaperstekt prosciutto crudo

Sent i torsdagskväll när mina kompisar hade anlänt till Milano gick vi till min kvarterskrog Tasca för att starta påskledigheten med ett glas vin och tapas. Eller, okej, jag hade redan ätit, men Johanna och Nathalie mumsade på allt ifrån vitlöksfrästa gambas till stekta peperoni. Just peperonin blev jag så sjukt sugen på att göra själv, så häromdagen när jag dök på en hel låda med söta, gröna peperoni i affären, ja då fick de helt enkelt följa med hem. 
 
I Italien kallas denna typ av peperoni för friggitelli och det säger mycket om hur man vanligen tillagar dem. Friggere betyder nämligen att steka, och det är precis vad man gör - steker dem i olivolja i en panna tillsammans med lite vitlök. Det är superenkelt att göra, och går snabbt dessutom - och den färdiga produkten passar utmärkt som tillbehör till fisk eller kött (jag kunde inte välja, så jag tog både och). Självklart går de också att äta precis som de är, på ett tapasbord tillsammans med en massa annat gott. Välj själv ambitionsnivå. 
 
 
Stekta peperoni "friggitelli" med ugnsbakad lax och knaperstekt prosciutto crudo
(1 portion)
6-8 söta gröna peperoni
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
½ dl vatten
Salt & peppar
 
1 laxfilé, 120-140 gram
1 tsk olivolja
Salt, peppar, paprikapulver
2 skivor prosciutto crudo (Parmaskinka)
Blötlagda gojibär
Sesamfrön
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Krydda laxfilén med salt, peppar och paprikapulver och ringla över olivolja. Gnid in allt ordentligt. Lägg även skinkan på plåten och sätt in i ugnen. Baka i 15-20 minuter - till laxen är klar och skinkan krispig.
 
2.
Värm under tiden upp olivolja och en hel vitlök i en stekpanna. Skölj peperonin och toka av. Stek sedan några minuter på relativt hög värme i vitlöksoljan. Sänk sedan värmen, häll på vattnet och täck med lock. Låt koka i cirka 10 minuter. Häll av överflödigt vatten och salta.
 
3.
Servera peperonin med lax och parmaskinka. Toppa med sesamfrön och gojibär som legat i blöt i minst några timmar (går naturligtvs att utesluta, men det är kul med en färgklick och extra textur).
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: Mirre - Sweetwords

Men oh så gott det er ut

Svar: Tack snälla! :)
Louise Laurenius

2017-04-19 @ 19:15:33
URL: http://sweetwords.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0