Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Morotskaka + bananbröd = sant

De bästa idéerna kommer till mig när jag har sparsamt med ingredienser att arbeta med. Eller sparsamt kanske jag inte ska säga... men när jag kanske hade tänk göra en sak, och så har jag inte alla ingredienser hemma, så jag får liksom utnyttja vad skafferi och kylskåp erbjuder. Precis så var det med den är kakan som är en mix mellan en morotskaka och ett bananbröd - helt enkelt för att jag varken hade tillräckligt med morötter eller bananer till det ena eller det andra. 
 
Och låt mig säga: det blev en fullträff!
 
Framför allt när man delar på den bit och brer på en blandning av jordnötssmör och färska bär. Då är det magi i munnen!
 
 
                
 
 
Morotskaka + bananbröd = sant
(cirka 15 bitar)
1 ½ dl riven morot
1 dl mosad banan
1 ägg
½ dl valfri mjölk (jag hade kokos)
 
2 tsk riven ingefära
1 ½ msk smält kokosolja
1 ½ dl bovetemjöl
½ dl kokossocker
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk vaniljpulver
½ tsk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk fiberhusk
¾ dl kokosflingor
2 msk vallmofrön
 
Kokosolja + kokos till formen
Kokosflakes till topping
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader
 
2.
Blanda alla blöta ingredienser i en skål, och alla torra ingredienser i en annan skål. Vänd sedan ner de torra ingredienserna i de blöta och rör om.
 
3.
Smörj en form (ca 15x25 cm) med kokosolja och "bröa" den med lite kokos. Häll ner smeten och strö över kokosflakes.
 
4.
Baka i ugn i cirka 25-30 minuter. Låt svalna och skär sedan i kvadrater. Förvara i tätslutande burk i kylen (håller cirka en vecka).
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Carrot cake + banana bread = YES, please!
(about 15 pieces)
1 ½ dl grated carrot
1 dl mashed banan
1 egg
½ dl milk (I used coconut milk)
2 teaspoon grated fresh ginger
1 ½ tbsp melted coconut oil
 
1 ½ dl buckwheat flour
½ dl coconut sugar
1 teaspoon grounded cardamom
1 teaspoon grounded cinnamon
1 teaspoon grounded ginger
1 teaspoon vanilla powder
½ teaspoon baking soda
1 pinch of salt
1 teaspoon psyllium husk
¾ dl coconut flakes
2 tablespoons poppy seeds
 
Coconut oil + coconut to the form
Coconut flakes to topping
 
1.
Pre-heat the oven to 180 degrees C.
 
2.
Mix all the wet ingredients in a bowl, and all the dry ingredients in another bowl. Then fold the dry ingredients into the wet, and stir.
 
3.
Lubricate an oven proof dish (about 15x25 cm) with coconut oil and "bread" it with a some deisccated coconut. Pour in the batter and top with some coconut flakes.
 
4.
Bake in the oven for about 25-30 minutes. Allow to cool and then cut into squares. Store in a air tight container in the fridge  (it lasts approximately one week in the fridge).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0