Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pannkakskaka - världens smartaste grej!

Ytterligare ett recept på en sådan där pannkaka som sparar tid till dig på morgonen. Jag har ju tidigare gjort den här ugnspannkakan med banan, som blev Gudagod, och det här är egentligen precis samma koncept. Skillnaden är dock, att jag hällde smeten i en mindre form, och på så vis blev slutresultatet nästan mer en krämig kaka än en ugnspannkaka. Fantastico! 
 
Och vad menar jag då med att denna pannkaka sparar tid till dig? Well, du blandar ju bara ihop smeten och låter den bli klar i ugnen. Du slipper alltså passa stekpannan, och hinner dessutom duscha och tvätta håret innan pannkakan är klar!
 
 
        
 
Pannkakskaka
(1 portion)
50 g glutenfri mjölmix
100 ml mjölk
1 ägg
1 msk smält smör
1 nypa salt
1 nypa vaniljpulver
 
Jordnötssmör, grekisk yoghurt, chiafrön och granatäppelkärnor till topping.
 
1.
Blanda alla pannkaksingredienser och häll i en ugnsform i portionsstorlek.
 
2.
Baka pannkaks-kakan i 20-25 minuter i en ugn värmd till 225 grader.
 
3.
Toppa med vad du vill - jordnötssmör, grekisk yoghurt, chiafrön och granatäppelkärnor i mitt fall.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Pancake cake
(1 serving) 
50 g glutenfree flour
100 ml milk
1 egg
1 tablespoon melted butter
A pinch of salt
A pinch of vanilla
 
Peanutbutter, Greek yoghurt, chia seeds and pomegranate seeds for the topping
 
1.
Mix all ingredients and pour the batter into a ramekin.
 
2.
Let cook for 20-25 min in an oven pre heated to 225 degrees C.
 
3.
Top with whatever you want - Greek yoghurt, peanutbutter, chia seeds and pomegranate seeds in my case.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0