Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chickpea Tikka Masala med basmatiris och saltrostade cashewnötter

Förra veckan hade jag en ny hang-up: potatis. Denna vecka har det gått över till en annan: ris! Jag vet inte vad det är med mig, men helt plötsligt vill jag bara ha en massa kolhydrater. Det som är ännu märkligare är att jag aldrig i mitt liv varit ett stort fan av ris, men nu kan jag inte tänka mig ett liv utan det. Haha. Dramaqueen.
 
Men ris är ju så himla gott. Framförallt basmatiris. Klibbigt och perfekt att lägga i en skål och äta med pinnar. Det är jättegott att bara äta ris med lite smält smör i, men näringsvärdet i det kanske inte är det bästa, så släng ner några grönsaker i den blandningen också och du har en supergod och snabb lunch.
 
Idag gjorde jag en vegetarisk variant av en av mina indiska favoriter, chicken tikka masala - nämligen chickpea tikka masala. Det låter ju nästan exakt likadant, men jag tycker nästan att denna vegetariska variant är godare. Varför? Jo, för att kikärtorna blir så mjuka och goda när de får koka med i såsen, så de bara smälter i munnen när du äter dem. Mums.
 
Tikka Masala är gjord på kryddblandningen garam masala, och en massa andra kryddor som gurkmeja, kanel och ingefära. En massa imunförsvarsboostare och jag tror att det här är den perfekta rätten för att bota min onda hals. Men oavsett om du har ont i halsen eller ej, så måste du testa det här - snabbt går det också, du har middagen klar på mindre än en halvtimme!
 
 
Chickpea Tikka Masala med basmatiris och saltrostade cashewnötter
(2 portioner)
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tumbit ingefära
1 ½ msk garam masala
2 tsk gurkmeja
1 tsk kanel
1 krm paprikapulver
1 krm chiliflakes
3 dl kokosmjölk
1 ½ dl vatten
1 tsk soja
Några droppar sesamolja
Några droppar fiskolja
1 burk kokta kikärtor (à 400 g)
1 tomat
Salt & peppar
 
Basmatiris
Saltrostade cashewnötter
Persilja
Rostade kokoschips
 
1.
Värm olivoljan i en kastrull. Hacka löken. Skala och riv vitlök och ingefära. Stek löken på låg värme. Den ska bli mjuk men inte få färg. Addera sedan vitlök och ingefära och stek några minuter. 
 
2.
Lägg till garam masala, gurkmeja, kanel, paprikapulver och chiliflakes och låt dem rosta med löken några minuter. Det kommer se ut som allt blir en klump, men det är helt rätt.
 
3.
Häll på kokosmjölk och vatten, samt soja, sesamolja och fiskolja. Låt koka upp, sänk sedan värmen så att det inte stormkokar. Låt sjuda i 5-10 minuter. 
 
4.
Skölj kikärtorna i vatten i en sil, häll sedan i kastrullen och låt koka i fem minuter. Dela tomaten grovt och låt koka med de sista minuterna.
 
5.
Servera med basmatiris, saltrostade cashewnötter (rosta nötter i en torr panna. När de har fått färg häller du på vatten och saltar direkt efter. Skaka om. När vattnet avdunstar, klistras saltet fast. Låt nötterna ligga kvar i pannan tills de torkat på nytt), hackad persilja och rostade kokoschips.
 
Happy Vegetarian Monday!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0