Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria amerikanska pannkakor med nyponskalsmjöl, chiafrön och keso

När jag var yngre var ett av mina favoritmellanmål nyponsoppa med keso. Alltså, den kombinationen är magiskt god, och jag kan fortfarande få en sådan längtan efter just det mellanmålet. Jag har faktiskt tagit med mig en påse nyponskalsmjöl till Milano, så att jag kan göra min egen nyponsoppa när suget sätter till...
 
Nyponskalsmjöl kan man dock använda till annat än till just nyponsoppa. Och denna gången fick det agera mjöl i mina glutenfria pannkakor. Resultatet blev ett par oranga pannkakor fulla med C-vitamin. Det är inte alltid man kan påstå att pannkakor är rika på just C-vitamin, så denna frukost har många fördelar förutom att vara otroligt god...
 
Självklart toppade jag mina pannkakor med keso och genast var smaklökarna mer än nöjda.
 
 
Glutenfria amerikanska pannkakor med nyponskalsmjöl, chiafrön och keso
(6 stycken)
1 dl sojamjölk
2 msk chiafrön
1 nypa vaniljpulver
1 nypa malen kardemumma
1 nypa salt
2 ägg
½ dl nyponskalsmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
Kokosolja till stekning
 
Keso, hallon, jordnötssmör, honung och flagad mandel till servering
 
1.
Blanda sojamjölk med chiafrön, vaniljpulver, kardemumma och salt. Rör om och låt stå i 15 minuter tills chiafröna börjar forma en gelé.
 
2.
Tillsätt äggen och rör om. Blanda nyponskalsmjöl, bakpulver och fiberhusk i en skål, och rör sedan ner i mjölk- och äggblandningen. Låt stå och svälla yttelrigare 5-10 minuter. Smeten kommer bli tjock och lite seg, inte rinning som vanlig pannkakssmet med andra ord.
 
3.
Värm upp lite kokosolja i en stekpanna. Ta cirka en halv deciliter smet till varje pannkaka. Du kommer att få trycka ut smeten lite i pannan då den inte självmant sprider ut sig. Stek cirka två mnuter på varje sida.
 
4.
Stapla pannkakorna på varandra med lite jordnötssmör som klister mellan varje. Toppa med keso, ringlad honung och hallon. Strö över flagad mandel, som du med fördel först rostar i en torr panna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0