Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfritt fröknäcke & hummus med brynt saffransmör och rosmarin

Internet svämmer ju nästan över med olika recept på fröknäcke - vilket kanske inte är så märkligt, efter som det är så fantastiskt gott. Mina fröknäcke är gjorda på majsmjöl och lite olika fröer - världens enklaste att göra - och någon jäsning är det inte på tal om. Jag älskar verkligen dessa och kan äta dem morgon, middag och kväll. Och alla tiden däremellan. Av den anledningen tar de slut rätt fort, så jag rekommenderar er följa mina doser här nedan (vilket ger tre plåtar), så har ni ett lager. Förvara knäckebröden i en plåtburk så håller de länge (eller ja, de lär ändå hamna i magen innan de har någon som helst chans att bli dåliga).
 
Denna gång valde jag att servera mina knäckisar med saffranshummus. Vilken grej alltså! Jag hade saffranssmör kvar i kylen sedan jag gjorde det här receptet på helstekt blomkål, och då fick jag idén att man kanske skulle kunna bryna det där smöret och tillsätta i hummusen. Maj gadd vad gott! Ibland är mina snilleblixtrar helt fantastiska (ibland är de inte lika fantastiska, men dem berättar jag inte om här...hehe). Ni måste testa detta! Och släng ner färsk rosmarin när ni ändå är igång. Smakbomb 2.0.
 
 
Glutenfritt fröknäcke med flingsalt
(3 plåtar)
4 dl majsmjöl
2 dl solroskärnor
2 dl sesamfrön
1 dl hela linfrön
1 dl majs- eller rapsolja
5 dl kokande vatten
2 tsk salt
Flingsalt till toppingen
 
1.
Koka upp vattnet i en vattenkokare (eller i en kastrull för all del...).
 
2.
Blanda majsmjöl med solroskärnor, sesamfrön, linfrön och salt. Häll på oljan och vattnet. Rör om tills en deg formas.
 
3.
Fördela degen på tre plåtar klädda med bakplåtspapper. Tryck ut den så tunnt du kan. Här hjälper det att ha blöta fingrar/händer (kallt vatten) - det gör inget om degen blir blöt av att du har blöta händer, det ordnar upp sig i ugnen.
 
4.
Strö över flingsalt.
 
5.
Grädda i ugnen, 150 grader, i cirka 1 timme. Håll koll, alla ugnar är olika och det beror också på hur tjockt/tunnt du har tryckt ut smeten. Knäckebrödet ska vara kripsigt när det är klart - dock stelnar det lite till när det svalnar.
 
Hummus med brynt saffranssmör och rosmarin
1 burk kokta kikärtor (à 400 g)
2 msk smör
½ g saffran
2 msk olivolja
1 msk vatten
2 rosmarinkvistar
Salt/peppar/paprikapulver
 
1.
Skala kikärtorna (om du vill vara noga och få ett bättre slutresultat - annars skippa steget om du har bråttom) och lägg i en mixer/matberedare.
 
2.
Smält smöret med saffranen.
 
3.
Ta bort rosmarinen från kvisten och finhacka.
 
4.
Häll ner smör, rosmarin, olivolja, vatten i mixern. Mixa till en slät smet och smaksätt sedan med salt, peppar och paprikapulver.
 
5.
Lägg upp på en tallrik, ringla över lite mer olivolja och toppa med granatäppelkärnor.

Kommentarer
Postat av: Alva

Såå härlig blogg, älskar recepten trots att jag inte hunnit testa dem än. Tack för massa inspiration!

Svar: Åh vad glad jag blir. Tack själv, hoppas du hittar något du tycker om! :)
Louise Laurenius

2017-02-10 @ 20:26:31
URL: http://alvabacklund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0