Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Helt magiskt glutenfritt bananbröd med jordnötssmör & chocolate chips

- For English recipe, see end of post -
 
Jag håller på att testlagar och testbakar lite recept för ett projekt jag ska göra tillsammans med mina kock-vänner på Chef in Camicia. Ett av recepten som ska utföras är ett bananbröd, och det finns ju massor av olika varianter på sådana. Jag har tidigare gjort ett glutenfritt bananbröd, som även det är fritt från raffinerat socker - det receptet hittar ni här. Även det blev gott - men i jämförelse med receptet jag kommer ge er här, så är det två olika världar.
 
Detta. Bananbröd. Är. Magiskt.
 
Så sjukt gott. Mjukt och saftigt. Lagom med tuggmotstånd och den perfekta kakan att bjuda dina vänner på. Jag säger kaka, för trots att det inte innehåller raffinerat socker, så är där en hel hög med jordnötssmör i smeten. Och lite honung och kokossocker. Så att äta detta bananbröd varje dag skulle jag inte rekommendera, men till en speciell stund - till exempel en födelsedag, en lill-lördag, ett kafferep eller för att fira att du lyckades matcha dina strumpor rätt i morse - så är det ypperligt.
 
Jag använde jordnötssmör som jag gjorde själv - hur man gör jordnötssmör kan du se i min video här. Det är väldigt enkelt att göra eget jordnötssmör, och dessutom försäkrar du dig om att det inte finns något tillsatt socker i burken (för det är helt onödigt). I övrigt ska du bara tänka på att använda så mogna bananer som möjligt till ditt bananbröd - ju fler svarta prickar på skalet, desto sötare banan och desto godare slutresultat.
 
Lycka till nu, och låt mig veta hur gott det blev!
 
 
Glutenfritt bananbröd med jordnötssmör & chocolate chips
(1 bröd)
4 dl mosad, mogen, banan
3 dl jordnötssmör, osockrat
3 msk flytande honung
1 msk kokossocker
1 tsk vaniljpulver
1 dl valfri osötad mjölk (jag hade soja)
3 ägg
 
2 dl (glutenfria) havregryn
½ dl kokosmjöl
1 ½ msk chiafrön
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonatsoda
1 nypa salt
 
½ dl chocolate chips, mörka
½ banan till toppingen
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader C och klä en brödform med bakplåtspapper.
 
2.
Mosa bananerna - jag hade 3 stora bananer för att få ihop 4 dl mos, men det beror självklart på hur stora bananerna är. Lägg moset i en skål och blanda ner jordnötssmör, honung, kokossokcer, vaniljpulver, mjölk och ägg. Rör om.
 
3.
I en annan bunke blandar du havregryn som du mixat till ett mjöl i en mixer, kokosmjöl, chiafrön, kanel, kardemumma, bakpulver, bikarbonatsoda och salt. Vänd sedan ner i den blöta smeten och rör om till en homogen smet.
 
4.
Häll ner chocolate chipsen, men spara några till toppingen. 
 
5.
Häll över smeten i brödformen. Toppa med en halv banan som du skivat på längden. Strö över resterande chocolate chips.
 
6.
Sätt in mitt i ugnen och baka tills en sticka kommer ut torr, cirka 65-75 minuter. Låt det svalna innan du tar ur bananbrödet från formen. Sen kan du njuta!
 
English Recipe
 
Gluten free banana bread with peanut butter & chocolate chips
(1 banana bread)
4 dl ripe mashed bananas
3 dl sugarfree peanutbutter
3 Tbsp honey
1 Tbsp coconut sugar
1 tsp vanilla powder
1 dl unsweetened milk (soy/almond/cashew - you decide)
3 eggs
 
2 dl gluten free oats (pulsed in a food processor until reaches a powder)
 
½ dl coconut flour
1 ½ Tbsp chia seeds
1 tsp grounded cinnamon
1 tsp grounded cardamom
½ tsp baking powder
1 tsp baking soda
1 pinch of salt
 
½ dl dark chocolate chips
½ banana for topping
 
1.
Pre heat the oven to 180 degrees C (350 degrees F). Line a loaf pan with a baking sheet. 
 
2.
Mix bananas, peanutbutter, honey, coconut sugar, vanilla powder, milk and eggs to form a wet batter.
 
3.
In another bowl, mix pulsed oats, coconut flour, chia seeds, cinnamon, cardamom, baking powder, baking soda and salt.
 
4.
Pour the dry ingredients into the wet batter and mix. Pour in the chocolate chips but save some for the topping. Mix.
 
5.
Pour the whole mixture in to the loaf pan. Slice a banana lenghtwise and put one of the halves on the top of the loaf. Sprinkle with the remaining chocolate chips. 
 
6.
Bake in the oven until a stick inserted in the middle of the cake comes out clean, approx. 65-75 minutes. Let chill before removing from pan.
 
If you need a measurment converter, you find mine here

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0