Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Het grön zucchininudelsoppa med stekt tofu

Jag kickade igång denna veckan med en väldigt grön rätt. Bokstavligen. Uttrycket eat your greens måste vara baserat på den här nudelsoppan som innehåller grön zucchini, grön savoykål, grön purjolök och grön avokado. Full med klorofyll med andra ord. Jag vet inte om klorofyll är lika bra för oss människor, som det är för växter, men dåligt kan det ju inte vara i alla fall. Och så är min favoritfärg grön, så den här rätten passar mig utmärkt. Ett bra alternativ på en #vegetariskmåndag som denna.
 
Dock lyckades jag göra buljongen så het, att jag fick äta upp min lunch med en rulle hushållspapper som sällskap - jag var nämligen tvungen att torka näsan och ögonen efter varje sked, de liksom bara rann. Haha, så chilla med chilin (observera ordvitsen!) om du inte vill använda upp hela husets papper... eller om du för den delen tänkt servera det här på en första dejt och vill framstå presentabel under middagen. Just saying!
 
 
Het grön zucchininudelsoppa med stekt tofu
(1 portion)
5 dl vatten
1 gul lök
1 tumbit färsk ingefära
1 vitlöksklyfta
1 grönsaksbuljongtärning
Några droppar fisksås
Några droppar Tabasco
1 tsk sesamolja
1 tsk soja
Chiliflakes
Salt & Peppar
 
100 g fast tofu
1 tsk olivolja
Salt/peppar/paprikapuvler
1 tsk soja
 
1 liten zucchini
Savoykål
¼ avocado
8-10 cm purjolök
Rödpepparkorn
Pumpafrön
 
1.
Börja med buljongen så att den får tid på sig att utveckla smaker. Skala lök, ingefära och vitlök. Skär lök och ingefära i grova bitar och släng ner i vattnet tillsammans med vitlöken. Fortsätt med buljongtärning, fisksås, Tabasco, sesamolja, soja, chiliflakes samt salt och peppar. Låt koka upp och lämna på spisen i minst 20 minuter, vattnet får gärna reducera lite så att smakerna blir mer intensiva.
 
2.
Kryda tofun runt om med salt, peppar och paprikapulver. Dela i kuber och stek sedan i olivolja. Häll på sojasås i slutet så att tofun får mer färg och tar smak.
 
3.
Skiva zucchinin med en osthyvel (eller mandolin). Skär sedan i smala remsor så att den liknar nudlar. 
 
4.
Skiva purjolöken och stek några minuter i olivolja om du inte tycker om den rå.
 
5.
Dela savoykålen i mindre bitar. Skiva avokadon
 
6.
Sila av buljongen i en bunke. 
 
7.
Lägg savoykål och zucchininudlar i en skål. Häll på buljongen. Toppa med purjolök, tofu, avocado, rosépeppar och pumpakärnor.
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: Eleonora Adriana ♥

Mums!

Svar: Väldigt mycket mums! :)
Louise Laurenius

2017-02-07 @ 07:56:49
URL: http://eleonoraadriana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0