Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Marinerad tonfisktartare med stekt äpple, friterade rispapper, avokadokräm och ett äppel- och lökskum

Det här är vad som händer när jag har rester över i kylen och bestämmer mig för att vara kreativ. Jag har länge förutspråkat det här med att förädla rester. Istället för att värma upp en tråkig tallrik som står kvar i kylen sedan dagen innan, och få torr pasta och segt kött som resultat - gör något helt nytt av ingredienserna. Idag hade jag till exempel marinerad tonfisk över sedan jag gjorde min pokébowl igår, och istället för att göra exakt samma rätt en gång till, bestämde jag mig för att fixa till något helt annorlunda. 
 
Utöver tonfisken, använde jag mig av en halv avokado som låg och väntade på att bli använd, ett äpple jag tänkt använda för länge sedan till en helt annan rätt (vilket aldrig blev av) och en morot som hade sett sina bästa dagar. Bland annat. Men ni ser - det går att göra mycket av lite, om man bara har viljan och lite kreativ i köket.
 
Resultatet blev en rätt med massor av goda smaker och texturer, som passar i vilket hem som helst en fredags som denna. Bästa starten på helgen. Om ni frågar mig.
 
 
Marinerad tonfisktartare med stekt äpple, friterade rispapper, avokadokräm och ett äppel- och lökskum
(2 portioner)
200 g tonfisk
1 msk soja
1 tsk fisksås
Några droppar sesamolja
1 tsk honung
Salt & peppar
 
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 liten morot
1 äpple
1 dl mandelmjölk
1 dl vatten
1 tsk grönsaksbuljong i pulver
Salt & peppar
1 äggvita
 
½ avokado
½ lime, juicen
Salt & peppar
 
1 rispapper + 2 msk solrosolja
1 näve groddar
1 vårlök + 1 tsk olivolja
Rosépepparkorn
 
1.
Om du inte har sashimi-tonfisk, så lägg tonfiskfilén i kylen ett dygn för att ta kål på eventuella bakterier. Ta sedan fram den, skiva den tunt, dela den i små kuber och lägg i en bunke med soja, fisksås, sesamolja, honung, salt och peppar. Låt marinera medan du gör resten.
 
2.
Skala lök och vitlök. Tryck till vitlöken med handflatan. Dela lök, morot och halva äpplet i grova bitar och lägg tillsammans med vitlök, mandelmjölk, vatten, grönsaksbuljong, salt och peppar i en kastrull. Låt koka upp och fortsätt sedan sjuda tills grönsakerna har blivit mjuka. Sila av vätskan i en bunke och kasta bort grönsakerna. Låt vätskan svalna lite. Rör sedan ner en äggvita i vätskan och vispa upp ett skum med en elvisp. Du kommer behöva vispa upp skummet igen precis innan servering.
 
3.
Mixa avokado, lime, salt och peppar till en kräm i en mixer.
 
4.
Skiva andra äppelhalvan i klyftor och stek i olivolja i en panna tills de blivit mjuka och fått lite färg. Skiva vårlöken i skivor och stek i pannan efter äpplena.
 
5.
Torka ur pannan och häll ner solrosolja så att det täcker botten. Värm upp så att den blir riktigt het. Dela ett rispapper i 4-5 delar och fritera sedan varje del, en i taget, i oljan. Rispappret kommer att krulla ihop sig. Här kan du se en video hur jag gör.
 
6.
Ta fram två tallrikar och ditt bästa kreativa jag! Varva groddar, tonfisk, äpple, avokadokräm, vårlök och äppelskum på tallriken. Toppa med rosépeppar och svartpeppar. 
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: rememberthiis.blogg.se

ser jättegott ut :)

Svar: Tack snälla! :) Det var det! ;)
Louise Laurenius

2017-02-24 @ 19:10:46
URL: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0