Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Quinoasallad med chèvre chaud och honungs- & senapsdressing

Ost är gott. Smält ost är jättegott. Smält getost är ren skär magi! 
 
Att äta en sallad som bara består av isbergssallad, tomat och gurka, är för mig ungefär världens tråkigaste rätt. Men de som tror att sallader är så tråkiga, de har fel. I alla fall om de kommer hem till mig, för jag har regler: en sallad ska smaka bra, bjuda på olika texturer, mätta magen, vara fin att titta på - och gärna innehålla någon form av ost, för ost gör livet lite, lite bättre.
 
Idag stoppade jag in min getostbit i ugnen och lät den bli sådär perfekt varm, så att den fortfarande håller ihop, men ändå smälter i munnen när du äter den. Jag serverade den sedan, som kronan på min quinoasallad, som jag dessutom hade pimpat med päron, avokado och picklad rödlök. Så smarrigt. På toppen ringlade jag över en honungs- och senapsdressing som jag svepte ihop på cirka 30 sekunder.
 
satan-i-gatan gott. 


 
Quinoasallad med chèvre chaud och honungs- & senapsdressing
(1 portion)
80 g chèvre
1 dl kokt quinoa
1 näve ruccola
½ päron
½ avocado
Picklad rödlök
 
1 tsk flytande honung
1 tsk dijonsenap
1 msk olivolja
Salt & peppar
 
Bovetekärnor & rosépepparkorn till toppingen.
 
1.
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg en tjock skiva getost på en plåt med bakplåtspapper och baka den i 5-10 minuter, tills den börjar smälta lite och fått en gyllene färg.
 
2.
Blanda ihop alla ingredienser till dressingen.
 
3.
Blanda quinoa med ruccola och lägg i en skål. Toppa med tunt skivat päron och avokado. Lägg på getosten och toppa med den picklade rödlöken (följ länk ovan för att se hur jag gör). Ringla öve dressingen och strö över bovete och rosépeppar.
 
Buon Appetito!

Kommentarer
Postat av: mbah

Ser riktigt gott ut!

Svar: Tack! :) Jag älskar verkligen chèvre, så det var verkligen supergott! :)
Louise Laurenius

2017-02-17 @ 18:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0