Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Snabblunch: omelettwrap med laxröra, avokado och tomatsallad

Ibland vill man att maten ska vara klar på ungefär 2 sekunder. Okej, riktigt så snabbt går det inte att göra den här lunchen, men nästan. Ofta när jag vill att det ska gå snabbt, så inkluderar mina rätter ägg. Just ägg är så himla varierbart, och dessutom går det snabbt att laga. En äggröra tar 2 minuter, ett pocherat ägg tar 3 - och denna omelettwrapen tar kanske 4 (men då tar jag i).
 
En omelettwrap skiljer sig inte så mycket från en vanlig omelett, förutom att den är väldigt mycket tunnare. Jag gör min wrap på bara 1 ägg och 1 msk mjölk som jag vispar ihop och steker som en pannkaka i en passande stor stekpanna. När jag skriver "steker som en pannkaka", så menar jag att jag vänder på den och steker den på båda sidor - då får den mer färg och blir lite mer stabil om du vill använda den som just wrap.
 
Denna gång gjorde jag det lätt för mig, och använde mig av lax på burk till min röra. Alltså, jag veeet, det låter inte särskilt inbjudande, men om du tänker på det, så känns lax på burk i alla fall snäppet bättre än tonfisk på burk. Och det är faktiskt gott! Laxen mixade jag med fetaost, lite majonäs och salt och peppar. Svårare än så är det inte att få till en färgglad och hälsosam snabblunch.
 
 
Snabblunch: omelettwrap med laxröra, avokado och tomatsallad
(1 portion)
1 ägg
1 msk mjölk
1 msk smör
50 g lax
30 g fetaost
1 tsk majonäs
Salt & peppar
 
Avokado
Ruccola
Zucchini
Cocktailtomater
Olivolja
Pumpakärnor
 
1.
Knäck ägget i en skål och mixa lätt med mjölk och salt och peppar. Värm upp smöret i en stekpanna. Häll på äggblandningen och se till att smeten breder ut sig. Stek i 1-2 minuter. Vänd sedan med en stekspade eller med hjälp av en tallrik. Stek yttelrigare 1-2 minuter.
 
2.
Mixa lax med fetaost, majonäs, salt och peppar.
 
3.
Lägg upp omelettwrapen på en tallrik. Lägg på ruccola och skivad zucchini. Toppa med laxröra och avokado. 
 
4.
Dela cocktailtomater och blanda med lite olivolja, salt och peppar. Servera till omeletten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0