Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatissoppa med popcorn (!)

Ja, nu tycker ni kanske att jag blivit riktigt knäpp, men idén att servera soppa med popcorn kom till mig i lördags när jag streamade Melodifestivalen med en skål nypoppade popcorn i mitt knä. Att servera soppa med krutonger är ju inget märkligt. Så, om man då vill ha samma krisp, och riktigt goda, glutenfria krutonger, varför skulle man då inte kunna använda sig av popcorn? Inget konstigt alls egentligen.
 
Så idag gjorde jag slag i saken och kokade soppa i en kastrull, medan jag poppade popcorn i den andra. Måndagslyx skulle jag ville kalla det. Sötpotatissoppa blev det idag. Och jag smaksatte den med porcinivatten som jag hade sparat sedan jag blötlagde min torkade porcini till detta recept. Oj, vad mycket smak det är i det vattnet. Och oj, vad gott det blev till sötpotatisen.
 
Har ni inte porcinivatten, så tar ni helt enkelt vanlig grönsaksbuljong.
 
 
Sötpotatissoppa med popcorn
(1 portion)
1 tsk olivolja
½ rödlök
1 liten sötpotatis
3 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl porcinivatten
1 dl kokosmjölk
1 tumbit ingefära
Kanel/paprikapulver/salt/peppar
 
Popcorn
Crème fraiche
Pumpakärnor
Persilja
 
1.
Värm upp olivoljan i en kastrull. Skala och grovhacka rödlöken. Stek den mjuk i olivoljan några minuter. 
 
2.
Skala sötpotatsen och skär den i kuber. Lägg ner i kastrullen med löken. Häll på vatten och grönsaksbuljong och låt koka tills potatisen är mjuk. Häll av buljongen genom en sil. Häll tillbaka lök och sötpotatis i kastrullen och mixa slät med en stavmixer. Häll ner porcinivattnet och låt koka upp.
 
3.
Koka upp kokosmjölk i en annan kastrull, tillsammans med riven färsk ingefära samt kryddorna. Häll sedan ner i sötpotatissoppen och rör om.
 
4.
Servera i en skål, toppad med crème fraiche, pumpakärnor, persilja - och popcornen såklart! 

Kommentarer
Postat av: sanna hyvärinen

Min pojkvän har de senaste veckorna flera gånger gjort sötpotatismos, med vitlök i såååå gott :)

Svar: Ja, alltså sötpotatis är Guds gåva till mänskligheten! :)
Louise Laurenius

2017-02-27 @ 15:04:57
URL: http://socosy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0