Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfritt nötbröd med nyponskalsmjöl och torkade aprikoser

Det jag saknar allra mest när det kommer till att hålla denna glutenfria kosthällning som jag har bestämt mig för att (helt frivilligt) följa, är bröd. Folk frågar mig ofta hur det är möjligt att bo i Italien och inte äta pizza och pasta, men för mig är det inget problem, för jag har aldrig varit en stor konsument av varken pizza eller pasta ändå (och när det kommer till framförallt pasta, så finns det många goda alternativ). Bröd däremot, det är en annan femma. Min mamma har alltid bakat en massa bröd under min uppväxt, och jag kan tycka att en macka med gott pålägg ibland kan vara något av de godaste som finns. Jag brukar vara rätt kreativ när det kommer till att baka glutenfria bröd, men att uppnå något som liknar ett levin-bröd, eller surdegs-bröd, det är svårt.
 
Detta fröbrödet är dock fantastiskt gott. Det har gott om tuggmotstånd, och uppfattas inte sådär "äggigt" som vissa glutenfria bröd kan vara. Dessutom blandade jag ner nyponskalsmjöl i smeten, vilket ger både en fin färg och en unik smak. Testa att rosta det här brödet och ät med ditt favoritpålägg. Eller lägg fram det på ostbrickan.
 
Mumsfilibabba!
 
 
Glutenfritt nötbröd med nyponskalsmjöl och torkade aprikoser
(1 bröd)
1 dl grovt hackade aprikoser
2 dl hasselnötter
2 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl hela linfrön
3 msk nyponskalsmjöl
5 ½ dl (glutenfria) havregryn
3 msk fiberhusk
2 msk chiafrön
½ msk salt
6 dl vatten
½ dl rapsolja + extra till formen
2 msk honung
 
1.
Olja en brödform som rymmer 1 ½ liter.
 
2.
Blanda de grovt hackade aprikoserna med nötter, frön och torra ingredienser.
 
3.
Koka upp vattnet och tillsätt det tillsammans med olja och honung. Blanda om ordentligt. 
 
4.
Häll ner i formen och låt vila under bakduk i 1 ½ timme. 
 
5.
Grädda brödet på 175 grader C, i cirka 1 timme. Håll koll, tiden kan variera beroende på ugn. Det ska bli torrt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0