Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Quinoa- och linsbiffar med crunch, serverade med syrlig yoghurtsås och kronärtskockshjärtan

Alltid när jag kokar quinoa eller linser, eller något liknande, så gör jag alltid mer än vad jag behöver till receptet. Det är så bra att ha, och dessutom håller de länge i kylskåpet. Varierbar är den här typen av mat också - quinoa och linser kan du ha i allt från sallader, grytor, soppor - och som denna gång: i biffar. Efter att jag hade gjort den här salladen till min helstekta blomkål igår, hade jag quinoa och linser i kylen, och genom att blanda dem med lite extra ingredienser fick jag till några vegetariska biffar. En perfekt lunch på en vegetarisk måndag. Biffarna får extra crunch av solroskärnor, och extra smak av parmesanen (parmesanen fungerar också lite som klister när den smälter, så om du inte vill ha parmesan i, får du helt enkelt komma på något annat klistrigt som kan ersätta den).
 
Det här blev en rätt stor portion - och jag åt upp hela själv eftersom det var gott. Haha. Dessutom behövde jag fylla på med energi innan mitt gymbesök. Men om du är liten i maten - eller tycker om att dela med dig - då räcker nog den här smeten till två. 
 
 
Quinoa- och linsbiffar med crunch, serverade med syrlig yoghurtsås och kronärtskockshjärtan
(1 stor portion)
1 dl kokt quinoa
½ dl kokta röda linser
½ dl riven parmesan
1 msk solroskärnor
1 chiaägg*
1 tsk fiberhusk
Salt/peppar/paprikapulver
1 tsk olivolja
 
* 1 msk chiafrön + 3 msk vatten
 
2 msk grekisk yoghurt
½ tsk flytande honung
½ tsk Srirachasås
Salt/peppar
 
Servering
Ruccola
Kronärtskockshjärtan
Blåbär
Avocado
Pumpakärnor
 
1.
Blanda till chiaägget genom att blanda 1 msk chiafrön med 3 msk vatten. Låt stå i cirka 15 minuter tills en gelé bildats.
 
2.
Blanda quinoa, linser, parmesan, solroskärnor, chiaägg, fiberhusk och kryddor i en skål. Låt svälla 5-10 minuter.
 
3.
Värm upp olivoljan i en panna. Forma tre biffar av smeten och stek på medelhög värme på båda sidor. Hantera biffarna försiktigt då de fortfarande är porösa.
 
4.
Blanda till såsen.
 
5.
Lägg upp ruccola och biffarna i en skål. Toppa med såsen, avokado, blåbär, kronärtskocka och pumpafrön.
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0