Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisburgare med gorgonzolakräm och glutenfria hamburgerbröd

En vecka kan ju starta sämre än såhär! Jag slängde ihop ett par sötpotatisburgare till mig och pappa till lunch idag. Ett strålande alternativ till köttburgaren och mycket passande en #vegetariskmåndag som denna. Sötpotatisbiffarna gjorde jag enligt mitt tidigare recept, som ni hittar här. Dock ersatte jag ägget med ett veganskt chia-ägg (1 msk chiafrön + 3 msk vatten, låt stå i 15 minuter tills det blivit en gelé och använd sedan för att binda smeten). Så, om du utesluter att toppa burgaren med ost, så är den vegansk.
 
Bröden är glutenfria och superenkla att göra. Det är faktiskt mina glutenfria favoritbröd - dock är de inte veganska utan innehåller turkisk yoghurt. Receptet på bröden hittar ni här.
 
Jag hade ingen mogen avokado hemma, men ville ha något krämigt och grönt i burgaren. Så jag letade i kylskåpet och mixade ihop några matskedar keso med en bit gorgonzola och en näve spenat. Salt, peppar och lite honung på det och krämen var klar. God blev den också. 
 
Ja, sen vet ni hur det funkar med hamburgare: du gör lite som du själv vill. Toppa med dina favoritingredienser och njut av din måltid.
 
Tjo-hej, trevlig måndag!
 

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

Fantastiskt gott

Svar: Ja! Sötpotatis + burgare kan aldrig gå fel! ;)
Louise Laurenius

2017-01-24 @ 19:46:20
URL: http://madelein.se/
Postat av: Days by Johanna

Men åh så gott!

Svar: Tack! Ja, sötpotatisburgare är verkligen en tiopoängare! :)
Louise Laurenius

2017-01-25 @ 10:44:21
URL: http://daysbyjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0