Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisvåffla med spenat, avokado och stekt ägg

Har ni hört uttrycket brinner tidigare? Alltså, inte brinner som i det brinner!, utan brinner som i breakfast for dinner. Det kan ju vara det mest ultimata uttrycket för en frukost-älskare som jag, för nu kan jag äta frukost vid dagens alla huvudmål - breakfast, brunch & brinner. I och för sig behövde jag inte ett ord för att få äta frukost till middag, men nu känns det ändå på något vis mer befogat.
 
Nåväl, vad jag ville komma till var, att om ni vill äta frukost till middag precis som jag, så har jag här det ultimata recepet. Det är en lite matigare frukost, som därför passar perfekt till dagens sista mål. Receptet innehåller väldigt få ingredienser, men de är alla mina favoriter: sötpotatis, ägg, spenat och avokado. Just de ingredienserna har jag kombinerat på många olika vis tidigare, men denna gång tycker jag ändå att jag kommer med något originellt: jag gjorde nämligen en våffla av sötpotatisen. Vilken grej! En naturligt glutenfri våffla - personligen anser jag att det knappast kan bli mycket bättre. 
 
Det här måste ni testa, och berätta sedan vad ni tycker. Det går supersnabbt att göra rätten, under en kvart, så inga undanflykter nu! Har ni några andra bra idéer som skulle kunnna passa som brinner? Let me know!
 
 
Sötpotatisvåffla med spenat, avokado och stekt ägg
(2 våfflor - 1 portion)
1 liten sötpotatis, cirka 250 gram
1 ägg
Salt/peppar/paprikapulver/kanel
 
1 stor näve spenat
Salt/muskotnöt
Olivolja till stekning
 
1 ägg
1 liten avokado
 
1.
Sätt i våffeljärnet och låt det bli riktigt varmt.
 
2.
Skala sötpotatisen och riv den på den grova sidan på ett rivjärn. Lägg ner i en bunke och blanda ner 1 ägg. Krydda med salt, peppar, paprikapulver och kanel. Smöra våffeljärnet och pensla ut smöret så att det täcker både ovan- och underdelen. Lägg i hälften av sötpotatissmeten och grädda tills våfflan blivit krispig. Upprepa med resten av smeten.
 
3.
Värm upp olivolja i en panna. Stek spenaten mjuk. Krydda med salt och muskotnöt och lägg åt sidan. Stek ägget i pannan.
 
4.
Skala och skiva avokadon.
 
5.
Lägg en våffla på en tallrik. Toppa med spenat, ägg och avokado. Lägg till sist på den andra våfflan som lock.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Sweet potato waffle with spinach, avocado and fried egg
(2 waffles - 1 serving)
1 small sweet potato, about 250 grams
1 egg
Salt/pepper/paprika powder/cinnamon
 
1 big handful fresh spinach
Salt/nutmeg
Olive oil for frying
 
1 egg
½ avocado 
 
1.
Heat up your waffle iron so it’s seaming hot.
 
2.
Peal the sweet potato and coarsely grate it on a grater. Put the grated sweet potato in a bowl and add an egg. Season with salt, pepper, paprika powder and cinnamon. Add some butter to the waffle iron and make sure the butter covers the full surface, both on the upper and lower part. Add half of the sweet potato mixture in the waffle iron and bake it until it has formed a crispy waffle. Repeat with the remaining batter.
 
3.
Heat up some olive oil in a pan. Fry the spinach until soft. Season with salt and nutmeg. Put a side, then fry the egg in the same pan.
 
4.
Peal and slice the avocado.
 
5.
Put a waffle on a plate. Top with the spinach, the egg and the avocado. Add the last waffle as a lid and dig in!

Kommentarer
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så gott

Svar: Verkligen! :)
Louise Laurenius

2017-01-12 @ 17:06:13
URL: http://domkallarmighannes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0