Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Majs- och morotsfritters med het Sriracha dippsås

Nu ni! Nu är ni verkligen in for a treat!
 
Packade med grönsaker (och därmed också av vitaminer), fulla med smak, och riktigt, riktigt krispiga - det är mina majs- och morotsfritters det! De blev helt perfekta, och jag är glad att jag gjorde så många så att jag har till ytterligare en måltid, för de här vill jag äta om och om igen...
 
Såsen blev också så god! Jag har ansjovis i den - men det ska ni inte blir rädda för, jag lovar att det inte kommer smaka fisk, det ger bara en perfekt sälta. Och så Srirachasåsen som ger hetta. Perfekt kombo.
 
 
    
Några bilder från mina stories på Instagram. Följ mig för att se alla.
 
 
Majs- och morotsfritters med het Sriracha dippsås
(ca 10-12 fritters)
3 dl majs
4 dl morot, riven (och pressad på vatten)
1 liten vitlöksklyfta, riven
1 tumbit ingefära, riven
¼ dl bladpersilja, finhackad
½ dl kokosflingor, rostade
½ dl polenta
½ dl bovetemjöl
2 tsk fiberhusk
Salt & peppar
2 små ägg
Olivolja till stekning
 
Sriracha dippsås
½ dl grekisk yoghurt
½ dl majonäs
2 msk valfri mjölk
1-2 tsk Srirachasås
2 ansjovisfiléer, mosade
Salt, peppar & paprikapulver
 
1.
Blanda alla torra ingredienser till dina fritters i en skål. Knäck sedan i äggen och rör om. Låt vila i 10 minuter.
 
2.
Värm upp olivolja i en stekpanna (ganska rikligt - de heter ju fritters av en anledning - men inte som att du ska fritera). Forma fritters av smeten, cirka 5 cm i diameter och stek till krispiga på båda sidor. Lägg att rinna av på hushållspapper.
 
3.
Blanda ihop alla ingredienser till såsen. Häll i skål och toppa eventuellt med lite majs som blivit över från frittersen (lite lossnar nämligen när du steker).
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Corn and carrot fritters with hot Sriracha dipping sauce
(About 10-12 fritters)
3 dl corn
4 dl carrot, grated (and squized from water)
1 small garlic clove, grated
1 thumbpiece ginger, grated
¼ dl parsley, finely chopped
½ dl coconut flakes, toasted
½ dl polenta
½ dl buckwheat flour
2 teaspoons psylliumhusk
Salt & pepper
2 small eggs
Olive oil for frying
 
Sriracha dipp sauce
½ dl Greek yogurt
½ dl mayonnaise
2 tablespoons milk of your choice
1-2 tsp of Sriracha sauce
2 fillets of anchovies, mashed
Salt, pepper & paprika powder
 
1.
Mix all the dry ingredients for your fritters in a bowl. Then crack in the eggs and stir. Allow to rest for 10 minutes.
 
2.
Heat olive oil in a frying pan (quite plentiful - they are called fritters for a reason - but not like you're about to deep-fry). For fritters of the batter, about 5 cm in diameter and fry until crispy on both sides. Let drain on household paper.
 
3.
Mix all ingredients for the sauce. Pour into a bowl and top with some of the corn that probably has fallen off whilst frying.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0