Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Vegansk superfoodbowl med jordnötssås

Ibland känner man bara för något enkelt, men mättande, och det är då - i alla fall jag - vänder mig till den så kallade bowl-trenden. Det vill säga, lägg allt du tycker är gott i en skål, och ät det. Förenklat, alltså. Det innebär att det inte finns något direkt recept på den perfekta skålen mat - alla har vi ju olika preferenser - men här kommer lite inspiration till vad jag tycker är gott. Dessutom är denna skål helt vegansk, och det är ju inte fel det heller.
 
Är det inte intressant hur ens smaklökar förändras med tiden? För två år sedan var det för mig otänkbart att äta något som innehöll koriander, men idag älskar jag det! Vad är det man säger? Sjutton gånger ska man äta något för att lära sig tycka om någon man först inte gillar. Känns ju som en jädra plåga att utsätta sig för... jag vet inte hur jag började tycka om koriander - det bara hände! Tänk om allt i livet hade varit lika lätt.
 
 
Vegansk superbowl med jordnötssås // Vegan superbowl with peanutbutter sauce
(1 portion // 1 serving)
Ruccola // Arugula
Bakad sötpotatis // Bakes sweet potatoes
Stekt tofu // Fried tofu
Saltrostade cashewnötter // Salt roasted cashew nuts
Tomater // Tomatoes
Salladslök // Scallions
Koriander // Coriander
 
Jordnötssås: Mixa 1 msk jordnötssmör med 1 msk olivolja, 1 tsk soja, 1 tsk sesamolja, 1 tsk fiskolja samt Sriracha, citronsaft, salt och peppar efter smak.
 
Peanutbutter sauce: Mix 1 T peanutbutter with 1 T olive oil, 1 t soy sauce, 1 t sesame oil, 1 t fish sauce, and Sriracha, lemonjuice, salt and pepper to taste.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0